Gästbloggare – De 4 bästa tipsen som ökar din inspiration från inspirationsföreläsaren Tomas Eriksson

I samarbete med Arbetsglädje

Tappat sugen? Ser ingen lösning? Då behöver du inspiration – eller vila. Även de mest viljedriva och idérika entreprenörer kan förlora kraften att ta nästa steg.

Tomas Eriksson är inspirationsföreläsare och jobbar dagligen med att hjälpa människor att öka arbetsglädjen. Här är Tomas bästa tips när inspirationen sinat:

1 – Tillåt dig en paus

Har du varit igång länge och intensivt med ett projekt utan att ge dig själv återhämtning, är det förmodligen pausa du behöver för att återfinna ditt glädjerika driv. Men paus behöver inte betyda stillhet. Paus för hjärnan betyder att göra något helt annat. Sitter du på jobbet – ut och rör på dig. Är du tyst och koncentrerad i projektet – ring en kompis och prata om något helt annat än dina projekt.

Kanske har du en röst i dig som säger: ”Du har inte tid med paus. Kom igen.” Den rösten vill dig förmodligen väl, men sitter inte på hela sanningen om vad som är bra för dig. Berätta för den rösten att du också vill du ska lyckas och gå i mål med dina projekt, men att just nu behövs du paus. En eller flera pauser som gör det möjligt att gå i mål. Ge dig själv tillåtelse att återhämta dig. En liten återhämtning är bättre än ingen återhämtning alls.

2. Utsätt dig för annorlunda

Har idéerna tagit slut? Nya idéer kommer sällan ur tomma intet. De flesta nya idéer skapas genom att kombinera saker från olika områden. Du har dina kunskapsområden där du känner dig hemma. Du kan vrida, vända och kombinera saker och företeelser inom dina kunskapsfält för att få nytt perspektiv och nya idéer. Men vad händer om du byter miljö? Besöker en konferens som inte är ditt område. Pratar med människor som jobbar med helt andra saker än du själv. Läser böcker och ser på videoklipp på nätet om ämnen som är helt väsensskilda från din vardag. När du utsätter dig för det annorlunda behöver din hjärna jobba extra för att orientera sig i det nya. Hjärnan skapar kopplingar till det du redan är bekant med. Nya kopplingar som kan leda dig till nya banbrytande idéer.

Tomas Eriksson från Arbetsglädje

3. Skratta dig ut ur låst läge

Mobiler och datorer som hamnat i låst läge behöver startas om. Men hur är det med oss människor? Finns det någon motsvarighet när vi hamnat i låst läge? Ja det gör det: Skratt. Skratt gör att må-bra-hormonet endorfin utsöndras i kroppen. Ju mer du skrattar och ju mer magmusklerna är med i skrattet, desto större blir endorfineffekten. Skratt förflyttar dig från oro och felsökning till sköna avkopplande ”här och nu”.

Leta upp situationer och filmer som får dig att skratta. Testa också att skratta utan anledning. Tänk dig att du är med i en filminspelning och du behöver skratta så äkta som det bara går för att scenen ska bli trovärdig. Hur bra kan du bli på att skratta ofta, länge och med enkelhet?

4. Fyll på med den inspiration du behöver

Det finns många dedikerade människor som har till yrke att inspirera andra inom sina specialområden. Varför inte låta dig inspireras av proffsen? Många av Sveriges bästa inspirationsföreläsare finns samlade på Talarföreningen NSA Sweden medlemssida. Fler tips från mig kan ni se på Arbetsglädje här.

RSS
Facebook
Twitter
LinkedIn

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.Obligatoriska fält är markerade *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.