Intervju #11 – Sixten Engström

IMG_2097_Sixten Engström är en 23 årig gotlänning som tvättade bort sin dialekt när han började studera Enterprising and Business Development i Växjö. Utbildningen handlade om affärsutveckling och entreprenörskap, vilket föll honom till smaken. Sixten har inte sett sig själv som entreprenör från början, men han har ständigt letat efter någon affärsidé att driva igen. Idag är han är en person som lever och andas entreprenörskap Av en slump kom hans första affärsidé under studierna och idag driver han sitt andra e-handelsbolag, Skyltcentralen. Sixten har även hunnit med att arbetat som verksamhetschef på Drivhuset Stockholm.

  • Varför ville du starta företag?

Jag har alltid varit lite nyfiken på att ha ett företag. Främst för att ta hand om något jag brinner för och för att se det växa från ett litet frö som planterats. Jag har sedan liten letat efter en bra affärsidé men hade inte planerat vad det skulle vara inom.

  • Hur började ditt första företag?

Det började inte den vanliga vägen… Allt började med en studentsittning.  Jag ville ha häftiga manschettknappar med någon ikon eller logga, men hittade inget företag som levererade det. Så jag tänkte ”hur svårt kan det vara egentligen” och började YouTube:a hur man göra egna manschettknappar. Jag kollade även guider hur de sätts ihop genom limning. Resultatet blev att jag gjorde ett par till mig själv. Jag började använda skjorta och manschettknappar i skolan vilken uppmärksammades väldigt snabbt. Människor undrade vart jag hade köpt de och när jag berättade att jag hade gjort de själv började förfrågningar rulla in. Jag hade egentligen inte tänkt ta betalt förrän det var en person som frågade mig och jag tänkte ”WOW, jag har hittat min affärsidé!”. Det gjorde att jag började sitta i studentrummet och skriva ut, klipper ut och limmar ihop nya manschettknappar. Bolaget MyCuff föddes!

  • Gjorde du allt själv?

Ja, men ibland tog jag lite hjälp från nära och kära. Alla manschettknappar är gjorde för hand. Jag fixade allt från första designen till packningen. Varje kväll under tre år satt jag och tillverkade manschettknappar. Bolaget sålde runt 3 000 manschettknappar på tre år . Det innebär då 3000 par – vilket betyder att jag gjorde 6 000 stycken! Men det värsta var julhandeln, jag satt tre veckor i sträck och bara producerade en efter en.

  • Vad hände med MyCuff?

Jag kom in på spåret e-handel vilket var ganska kul och jag lärde mig alla grunder. Jag kände att e-handel var något jag verkligen ville fortsätta med. Men efter ett tag kändes det som att saker gick för långsamt och jag började kolla på andra alternativ. På MyCuffs 3 årsdag sålde jag bolaget till de befintliga delägarna. Då var jag redan inne i mitt nästa e-handelsbolag.  IMG_2098_

  • Vad blev nästa idé?

Mässingsskyltar! Ja, det kan låta lite konstigt. Men jag fick idén presenterad för mig och det var ett företag som redan var igång. Jag var tveksam i början då jag tänkte att jag skulle arbeta med något storskaligt företag. Men efter att jag hade varit inom e-handel ett tag får man en uppfattning kring framtiden om man kikar på vissa faktorer. För mig handlade det främst om vilka konkurrenter som finns och hur priset samt marginalerna är uppbyggda. När jag checkade av faktorerna så var det ganska intressant. En annan aspekt som fick mig att hoppa på idén var alla samarbeten. Det jag saknade med manschettknapparna var återförsäljare vilket jag kunde arbeta med här.

  • Vad är skillnaden mellan dina två bolag?

Den stora förändringen är strukturen. I det första bolaget handlade det om att göra allting själv, vilket var ohållbart och väldigt stressigt. Jag kände inte riktigt att jag kunde fokusera ordentligt eller lyfta blicken från min dagliga verksamhet. Nu känns det mer tydligt och jag kan outsourcea vissa delar. Bolaget har även samarbetspartners och leverantörer som underlättar otroligt mycket. Det är mycket småsaker som har effektiviserats från förra bolaget vilket gör att jag kan lägga mer tid på vettiga saker.

Annars är affärsidéerna väldigt lik. Båda grundar sig i samma men det är arbetssättet som är den största skillnaden.

  • Har du tagit hjälp vid uppstartsfaserna?

Jag har tagit hjälp av många personer. Jag kommer ihåg när man drev UF-företag hade man föreställningar om att en företagare eller entreprenör kan allt! Inställningen då var att man kör allt själv utan att be om hjälp. Men jag insåg snabbt att jag inte kan göra allt själv och behöver hjälp.

Det viktigaste är inte att ta hjälp av någon med expertkompetens utan att arbeta med någon som har erfarenhet. Jag ville ha specialfunktioner på min hemsida och det var inget jag kunde, så jag tog hjälp av en programmerare och designer för att ta fram konceptet.

Jag tog fram ett ”advisory board” som jag kallade för ”brain trust”. Gruppen var en blandning av familj och bekanta. Det var ett bollplank men samtidigt en handbroms för mina idéer.

Jag fick även hjälp av Drivhuset i Växjö. De hjälpte mig med inspiration då de satte mig i ett sammanhang där jag fick träffa andra entreprenörer som var i samma situation. Det blev ett annorlunda bollplank för mig än min ”brain trust” men entreprenörerna pushade igång varandra på ett annat sätt.

De främsta frågorna kring e-handel fick jag svar på vissa e-handelcommunities. Sverige har väldigt bra forum där det är tacksamt att ställa frågor.

  • Vad har varit svårast med att starta företag?

IMG_2094_Jag tycker det är lätt att starta företag men det svåra är att få det att överleva. Att hålla lönsamheten och fortsätta växa klarar inte alla företag av. Det är viktigt att påpeka att man måste fortsätta växa. Växer man inte, så kryper bolaget och till slut försvinner man.

En annan utmaning är att få kunden att betala ett tillräckligt högt pris som täcker alla kostnader och samtidigt lämnar ett överskott. För mig är det viktigt att se denna lönsamhet på de marknader jag vill ge mig in i.

  • Vad är det bästa med e-handel?

Det bästa med e-handel är att man kan hjälpa och lära sig av andra e-handlare utan att det är någon konkurrens. För oftast säljer man helt olika saker men man har samma utmaningar med marknadsföring, logistik eller IT.

En annan rolig grej med e-handel är att allt är mätbart. Det går inte att ljuga sig igenom statistiken. Man får snabbt svart på vitt hur allt går Jag gillar även e-handel för att det är lätt att komma igång, då det är låga entrébarriärer och det öppnar upp möjligheter för dig att experimentera.

  • Har du kunnat separera ditt privatliv från ditt karriärliv?

Jag har haft svårt att separera arbetstid från hobby. För det jag gör om kvällarna är att alltid ”fixa inför imorgon”. Arbetstiden flyter väldigt mycket ihop med fritiden. Men jag ser inte mitt arbete som ett jobb, vilket gör att det inte blir tungt.  Jag håller på med det jag tycker är kul och därför är det svårt att ha fasta tider. Dock var det viktigt för mig att skaffa ett kontor, för att separera mitt hem från min arbetsplats. Jag blev mer effektiv och seriös, då jag kan fokusera utan att ha massa störningar runt omkring. Visst kan jag arbeta hemifrån på kvällen, men att ha en fast plats är viktigt för mig.

  • Känner du dig som företagare eller entreprenör?

Det beror på hur man definierar entreprenör, tidigare såg jag mig mer som en entreprenör. Dock rör jag mig allt mer mot att beskriva och känna mig som en företagare. Jag förknippar entreprenörskap som innovation och förändring och företagande handlar snarare om tillväxt och stabilitet.

  • Sixtens bästa tips till dig som vill starta företagIMG_2105_
    • Jag tror att det bästa tipset är att komma igång! Många tillbringar för lång tid på att fundera på vad de ska sälja. Det spelar ingen roll vad du säljer, men du måste bara komma igång. När du väl lärt dig processen kan du byta spår, men sätt igång först.
    • Räkna med riktiga kostnader! Det är så många som glömmer vissa kostnader och prissätter sin produkt under marknadspriset.. Det kan bli ett problem sedan när företag vill växa. Därför måste du tänk mer långsiktigt med kostnader. Det handlar inte om att du måste plocka ut en lön från dag 1, men kalkylen och prissättningen ska innebära att det finns en möjlighet att betala riktiga kostnader.
    • Fundera på hur du ska marknadsföra dig. Du måste tänka hur du ska nå ut med ditt budskap då synligheten på internet är begränsat. Man måste vara lite annorlunda för att sticka ut
RSS
Facebook
Twitter
LinkedIn

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.Obligatoriska fält är markerade *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.