Intervju #16 – Uttr

fil-000Erik och Viktor är två killar som flyttade till Uppsala för att studera men idag driver tillsammans företaget Uttr i Stockholm. Båda har studerat en master i industriell ledning och innovation samt ett avslutningsår på Entreprenörskolan. Ingen av killarn  a har drivit ett UF-företag men båda fann ett tidigt intresse av företagande. Båda har tidigare drivit egna konsultfirmor inom IT-området under några år.
I augusti blev de tilldelade priset ”Framtidens innovatörer” och sedan några veckor tillbaka utgår de från sitt nya kontor på Nybrogatan i Stockholm.  Det är därifrån de, tillsammans med nya kollegor, sitter och jobbar på framtidens marknadsundersökningar och incitament.

 

  • Varför ville ni starta Uttr tillsammans?

V; Jag hade gått runt och funderat på många olika idéer samt uppfinningar. De flesta idéer har utgått från egna, personliga problem eller samhällsfrågor som jag tyckt borde gå att lösa på ett bättre sätt, men jag har aldrig satsat helhjärtat på något liknande förr.

När jag kom på idén om marknadsundersökningar på Drivhuset i Uppsala så visste jag att Erik var en entreprenöriell person som jag gärna ville ha med. När jag presenterade idén för honom nappade han direkt vilket såklart var både roligt och peppande.

E: Ja, det var ganska häftigt. Vi tog tag i idén direkt och veckan efter vår första diskussion började var vi redan igång med att bekräfta hypoteser genom att göra kursutvärderingar vid universitetet.

  • Arbetar ni med samma idé som ni hade från början eller har den utvecklats?

V; Haha, långt ifrån vår första idé. Mycket har hänt på vägen och det känns som att idén utvecklas kontinuerligt beroende på behov och intresse från samarbetspartners och kunder. I början tänkte vi att det enbart skulle vara utvärderingar/undersökningar på flygplan men vi bestämde oss snabbt för att göra det mer universellt.

E; Det har gått ut på att vi har haft en idé och en tanke på lösning på ett problem. Därför har anpassningen blivit kontinuerlig då vi ständigt får ny information som är nyttig för vår affärsidé.

V; Men samtidigt kan vi även säga att grundtanken fortfarande finns kvar.20160304_133810

  • Hur länge kan man anpassa en idé, bör man sätta stopp någon gång?

E; Nej men man blir nog aldrig klar. Idéer och innovationer utvecklas ständigt då problemen samt lösningarna utvecklas. Som företagare måste man vara beredd på dessa förändringar och får då inte vara för stelbent.

V; Slutar man anpassa sig efter marknaden och kunderna så kommer inte ens företag att finnas kvar särskilt länge.

  • Fick ni något stöd vid uppstarten?

E; Ja av olika parter. I början diskuterade vi mycket med Marcus Lindahl, en professor inom innovation på UU, som var vårt bollplank för idéer.
Vi ansökte även snabbt om en kontorsplats på Drivhuset i Uppsala då vi gärna ville arbeta i en  inspirerande miljö med fler unga entreprenörer. Från Drivhuset har vi fått extremt mycket hjälp och alla som arbetar på Drivhuset är mycket drivna. De har främst hjälpt oss med kontakter och öppnat dörrar för oss.

V; Vi har även fått en del hjälp från UIC. UIC har varit till stor hjälp genom att bidra med ett fantastisk Lean Startup-tänk samt ett forum där vi har träffat många drivna entreprenörer. Vi blev antagna till ett av deras affärsutvecklingsprogram och de lärde oss att strukturera samt prioritera rätt.

E; Förutom det har vi även fått hjälp från ALMI. De har trott på oss och vi har fått ett generöst innovationsbidrag från dem.

  • Vad har varit svårast med ett startup?

E; I början var det fokus på rätt saker. Vi, som många andra företagare, började med att utveckla själva produkten men glömde lite vad problemet var.

V; Det var som om vi hade skygglappar. Vi fokuserade på vår idé men glömde lite vad omvärlden tyckte och tänkte. En annan aspekt som man bör ta hänsyn till är att det är mycket hinder på vägen. Många startups ger upp tidigt för att det uppkommer många hinder under en kort tid. Det viktiga är då att bita ihop och grotta ner sig i det som behöver göras.

20160304_134208E; Vår idé är väldigt teknisk vilket gör att det är många aspekter som spelar in för att tjänsten ska sälja. Därför har det vara som en berg-och dalbana, ena stunden är det jättebra andra stunden dyker det upp gigantiska hinder.

  • Vad har ni fått lära av er resa hittills?

E; Jag har lärt mig att fokusera rätt, lyssna och känna av marknaden mer än att försöka skapa den bästa tjänsten efter mina egna behov.

V; Jag har börjat tänka mer på lösa problem. Då handlar det främst om att verkligen identifiera ett problem och dissekera det för att förstå hur det ska lösas. Utan problem finns det inga kunder.

  • Känner ni er som företagare eller entreprenörer?

20160304_134629V; Entreprenör skulle jag nog säga.

E; Jag är nog en blandning men det känns som det får omgivningen bestämma, du skulle bli förvånad över hur snabbt en startup börjar kännas som ett riktigt jobb.

  • Vad är ert nästa mål nu?

E; Vårt nästa mål är att grotta ner oss i programmering och se till att utveckla världens bästa plattform för att byta in åsikter mot incitament, det är något som kommer att sträcka sig många månader framöver.

  • Uttrs tips till entreprenörer

RSS
Facebook
Twitter
LinkedIn

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.Obligatoriska fält är markerade *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.