Mingel – ett annorlunda fenomen!

Mingel – ÄLSKA ÄLSKA ÄLSKA!!!! Hur kul är det inte med ett riktigt bra mingel?
Som jag nämnt tidigare är det en av mina favoritsysslor som entreprenör. Förra veckan var jag på ett kul och bra uppstyrt event event på Rival i Stockholm under namnet ”IT i vården”. Jag påmindes direkt om varför jag utbildat personer inom ”mingel-och nätverkande”. Redan vid registreringen började det häftiga fenomenet ”jag känner ingen”. I princip alla deltagare stod nära väggen och ingen pratade med någon. De som hade kommit ensamma kollade ner i sina telefoner (var säkert inte upptagna med att svara på mail utan istället panikspelade Candy Crush) och de som hade kommit i grupp stod tysta i sin lilla grupp.

universitets-aulan-1Jag har så svårt att förklara detta fenomen men jag tror alla som har deltagit i ett event känner igen sig. Frågan är ju, varför blir det så? Det är också svårt att förklara, men det handlar nog om en blandning av olika faktorer som kultur, självkänsla och erfarenhet. Oavsett anledning till varför personer slängs in i en grupp går gruppen alltid igenom olika faser. Den första är ”Tillhöra” där gruppmedlemmar försöker att passa in och är rädda för att säga eller göra något som kan anses vara fel. Därefter utvecklas den och det gjorde även vår sammansatta grupp. Det syntes redan i första pausen där några började ta initiativ till diskussioner.

För att bryta denna trend är det viktigt att du har något mål med minglet t.ex. att du ska prata med en specifik person eller du vill prata med X antal okända personer. Det är viktigt att man har ett mål för att kunna maximera ett mingel, men målet kan förändras och/eller utvecklas undra själva eventet – var inte för fast!

Jag fick kommentaren häromdagen ”men du typ proffsminglar ju” – kul med en komplimang men jag tror egentligen inte det finns några ”proffsminglare”. Det jag gör annorlunda är nog att jag har ett mål och jag har en positiv inställning till minglet. Om man inte vill mingla t.ex. har en dålig dag eller mår dåligt, ska man inte göra det – men man måste testa!

Du kommer vinna mer än vad du tror.

RSS
Facebook
Twitter
LinkedIn

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.Obligatoriska fält är markerade *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.