Oetiska leverantörer

Under sista tiden har jag läst olika inlägg på diverse Facebookgruper för företagare. En diskussion som var ganska livlig handlade om “ oetiska leverantörer ”. Det var en butiksföretagare som en dag hade accepterat en vänförfrågan på Facebook från sin underleverantör. Företagaren märkte snabbt att underleverantören hade starka åsikter i vissa frågor och att den politiska ideologin låg långt ifrån företagarens egna. Samtidigt fungerade samarbetet väldigt bra och underleverantören nämnde inget av sitt privata till företagaren. Efter ett visst tag klarade dock inte företagaren längre av att se underleverantörens aktiviteter på Facebook och agerade på följande vis,

  • tog bort från Facebook
  • Sade upp samarbetsavtalet

Är detta rätt agerat?

På Facebook blev det snabbt en livlig diskussion mellan två sidor, ena sidan ansåg att företagaren hade gjort fel då man inte ska blanda sitt privatliv med arbetsliv. Medan andra sidan ansåg att det var rätt agerande då företagare bör gå på magkänsla och ens varumärke kan drabbas om man har oetiska leverantörer.

Jag ställde mig snabbt på sidan att man ska gå på magkänsla…men samtidigt började jag fundera lite hur jag själv är. Som företagare har jag aldrig kollat upp vad min beställare eller samarbetspartner har för politisk åsikt eller vad de gör på fritiden. Skulle jag göra det skulle jag ägna mer tid på andra än på mitt företag, vilket i slutändan skulle leda till att mitt företag inte existerande.

Min åsikt är nog en blandning av båda, man ska gå på magkänsla oavsett vad som sker men ska man gallra någon underleverantör bör man granska alla eller ingen.

Vad tycker ni?

RSS
Facebook
Twitter
LinkedIn

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.Obligatoriska fält är markerade *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.