Entreprenörden logo

Shark tank

Ett av mina absoluta favoritprogram på helgerna är Shark Tank. Det fanns en svensk version tidigare som hette Draknästet. Har du sett något av dessa program? Är svaret nej, så kan jag säga att du missat något häftigt.

Det går ut på att en entreprenör presenterar sin affärsidé och erbjuder procent-andelar i sitt företag för en panel som består utav investerare. Investerarna brukar därefter, ifall de nappar på affärsidén, komma med ett motbud.

Tyvärr tackar flertalet entreprenörer nej till många bra motbjudande varje avsnitt. Många entreprenörer värderar sina företag, som inte finns än, till enorma summor. Problemet för en investerare är att de ofta får vänta ett bra tag innan de, eventuellt, får en återbetalning vilket gör att de ställer högre krav på vinstandelen. Visst är det så att investerarna ibland kan komma med överdrivna motförslag men i Shark Tank handlar det oftast om rimliga krav med tanke på riskerna som medföljer en investering.

Ibland är det lätt att döma när man sitter där på andra sidan tv-rutan, men hur skulle man själv agera framför panelen?  Jag är såklart förvånad över att entreprenörerna hellre tackar nej och blir utan en investering för att inte tappar x-antal procent i bolaget. Jag tror inte att jag skulle reagera på det viset, jag menar är man verkligen en entreprenör då? Jag tror inte att man ska fokuserad så mycket på procentandelar och pengar för att slutligen komma långt. Mig veterligen är det ingen entreprenör som hittills har berättat att deras fokus var på det monetära. Brinner man för sitt koncept kommer man komma långt.

Hur skulle ni göra?

Om Klara-Maria

Presentationen ”Här är en entreprenör” kändes mäktig första gången jag fick den. Jag ska hjälpa dig att få samma känsla. Denna blogg är alltså ett stöd för dig som är entreprenör med eller utan ett bolag.

Läs mer om Klara-Maria

Instagram

Tidigare inlägg

Kategorier
Arkiv