Entreprenörden logo

Sommarinspiration – Bravo Webbyrå

Emma Salmonsson är 34 år, kommer från Umeå men har bott i Stockholm i många år. Förra året flyttade hon till den lilla skärgårdsstaden Trosa i Sörmland, utan att känna någon eller ha någon tidigare relation till orten.

Emmas egen lilla familj består av sambo, en liten son och snart ett andra barn. Sedan flytten har hon och familjen ofta åkt ut i naturen, tagit turer med båten, pysslat med bygg- och trädgårdsprojekt och gjort enkla utflykter – nu är sådant som de längtat efter äntligen så lättillgängligt.

Bravo Webbyrå föds

Jag startade företag 2006, när jag var 23 år. Anledningen var då främst att jag behövde kunna fakturera, eftersom jag då arbetade som frilansmusiker. Det var jättekul att jobba med musik, jag fick resa mycket både i Sverige och i världen, ha ett fritt liv och jobba med många olika människor. Samtidigt var det en svår bransch. Och med tiden kände jag dessutom att ”jag kan ju annat också, när ska jag utveckla det?”. Så jag tog upp ett intresse jag alltid haft, för grafisk design. Kombinerade det med programmering (jag gillar datorer…!) och kommunikation och hittade min nya bana via en jätterolig högskoleutbildning som jag gick på distans. Redan under utbildningen började jag forma min webbyrå lite smått, jag visste att jag gärna ville fortsätta leva som egenföretagare. Det som drev mig var till stor del friheten som företagandet kan innebära, friheten att bestämma över sin tid och sin tillvaro. I övergången mellan musikeryrket och att starta webbyrån så lockades jag också mycket av att jobba i en ”vanlig” bransch; en bransch där det man gör och det man kan är i fokus istället för hur snygg, cool och ”inne-i-svängen” man är. Oerhört frigörande förändring!

Bravo Webbyrå, verksamheten

Bravo Webbyrå är en jordnära och opretentiös byrå som hjälper mindre och medelstora företag med hemsidor, marknadsmaterial, webbutveckling, WordPress-utbildning och kommunikationsarbete. Själv jobbar jag endast med Bravo, och min sambo har nyligen börjat jobba deltid i företaget. Dessutom arbetar vi tillsammans med flera samarbetspartners och underleverantörer.

Målet för mig, anledningen att jag driver företag, är att det låter mig leva det liv jag trivs med. Inte bara jobbmässigt utan livet i sin helhet. Jag vill tycka det jag gör är roligt, och se fram emot att gå till jobbet om dagarna. Så känner jag inför mitt jobb, jag tycker det är väldigt kul. Min bransch och mina arbetsuppgifter hade jag säkert tyckt var väldigt roliga även om jag varit anställd, men som egenföretagare får jag dessutom variation och frihet. Jag känner att jag jobbar för min egen skull.

Förutom att tycka om mitt jobb så innebär ett liv jag trivs med att ha en balans mellan jobb, familj, fritidsintressen, socialt liv – och inte minst att sträva efter en så stressfri vardag som möjligt. Jag försöker städa bort stress J För att lyckas med det känner jag att det är viktigt att inte jobba alltför mycket, så jag försöker i normala fall att inte jobba riktigt heltid. Och att driva eget gör att jag kan bestämma detta själv; bestämma över mina dagar, min tid och min ledighet.

Jag har idag min nya hemstad Trosa som bas, det är här Bravos kontor ligger. De flesta dagar jobbar jag härifrån men jag åker till Stockholm i stort sett varje vecka. Våra kunder finns dock lite överallt, de flesta i Stockholmsområdet men vi har även kunder i Umeå och Skåne.

Emma – företagaren

Jag skulle säga att jag är företagare. Mitt företagande handlar mer om att bygga upp ett liv jag och min familj trivs med, än att förändra världen. Det handlar om att skapa trevliga relationer till kunder och samarbetspartners, och att alltid ha 100 % nöjda kunder. Men vårt mål är inte att växa massor. Vi önskar att Bravo växer och blir lite större än idag, men för mig är det viktigt att Bravos karaktär behålls. Den karaktären bygger mycket på att vara en lokal och opretentiös byrå med ett personligt bemötande och båda fötterna på jorden – och jag tror det är bra om vi fortsätter vara ganska små. Det är ju så vi gillar att jobba.

Entreprenörsresan

I början brottades jag, som jag tror många företagare gör, med ett ibland sviktande självförtroende. Att veta att jag är bra på det jag gör har tagit lite tid, men sedan jag landat ordentligt i min kompetens så har ett nytt lugn infunnit sig. Då gör man ett ännu bättre jobb, och trivs också ännu bättre med arbetet.

En annan utmaning är att man är så beroende av sin egen energinivå, det är ju svårt att ha en svacka och känna sig opeppad – då är det svårt att behålla tempot och fokus. För mig tror jag nyckeln för att känna energi i det jag gör är att alltid ha den där balansen, så inte företagandet blir en destruktiv stress eller press.

Det var inledningsvis jobbigt att behöva sälja in sig själv och sina tjänster. Men å andra sidan var det ju otroligt mycket jobbigare när jag var musiker, jämfört med när man säljer användbara tjänster till företag. I musikbranschen blev man så påverkad av image och coolhetsfaktor, det var tröttsamt insåg jag efter några år. Kanske är det också det som gjort att jag så bestämt vill att Bravo ger en jordnära och okonstlad känsla. Att lägga ned musikeryrket och gå över till webbyrån på 100 % var så skönt, på det sättet att min tjänst plötsligt var något annat än jag själv. Något som inte var så oerhört tätt förknippat med min person. Sunt för måendet och självbilden!

Jag har nog inte offrat så mycket, är min egen upplevelse. I vissas ögon har jag ju offrat pengar, i form av en högre inkomst. Hade jag varit anställd hade jag säkert haft en högre inkomst, men jag hade antagligen förväntats jobba mycket mer också. Snarare tycker jag att jag vunnit mycket annat på att driva företag; i form av frihet, tid, roliga arbetsdagar och en ganska stressfri tillvaro.

Skulle jag göra om resan skulle jag inte göra om så hemskt mycket faktiskt. Att kommunicera tydligt mot kunder lär man sig hela tiden, det hade kunnat vara smidigt att få ta en ”genväg” där J För jag tänker att missförstånd och oväntade scenarier egentligen alltid ligger mycket på mig, det handlar om att jag måste vara tydlig mot kunderna. Vidare skulle jag nog tidigare ha paketerat min tjänst på ett tydligare och enklare sätt, det tog ett tag att prova sig fram till ett bra upplägg. En genväg gällande den biten hade inte heller skadat.

Vanliga misstag?

Det är nog vanligt att man inte tror på sig själv och sin förmåga, eller inte tar sin idé eller verksamhet på riktigt allvar. Samtidigt är det kanske många som är lite naiva när det gäller vad som krävs av en, hur ekonomin ska gå ihop eller hur man ska hitta kunder. Jag tror man måste våga gå på sin magkänsla men samtidigt tänka ganska affärsmässigt för att inte flumma iväg för mycket.

Varför ska man driva företag?

Friheten att själv kunna bestämma över sin tid och sin tillvaro! Och att spendera sina arbetsdagar med något man verkligen tycker är genuint roligt – att aldrig uppleva söndagsångest J

I viss utsträckning är det ju svårare med Försäkringskassan, banklån och liknande. Men det är verkligen inte omöjligt att få till på ett bra sätt. Man får ofta höra ”är du företagare, då är det väl omöjligt att få föräldrapenning/sjukpenning?” men så är det ju inte alls. Min egen erfarenhet är att om man är noggrann, uppstyrd och står på sig så löser det sig jättebra med bank etc. Men du kanske inte hittar en färdig blankett eller blir serverad ett snabbt och enkelt upplägg av Försäkringskassan eller banken. Istället måste du ha tålamod, själv ta reda på vad som gäller och beskriva din situation på ett noggrant sätt.

En annan baksida är att man i perioder kan känna oro över sin inkomst, som ju kan vara både oregelbunden och osäker.

Emmas tips till dig som vill driva företag

Gör ett ordentligt förarbete, räkna ordentligt och ta noggrant reda på hur det fungerar med skatter, avgifter, moms osv. Man vill inte få några otrevliga överraskningar kring sådant när man väl är igång och beroende av inkomsten.

Vad hård mot din affärsidé, våga se riskerna i den istället för att bara se guld och gröna skogar. Då kan du jobba för att kompensera för de riskerna.

Tro på din kompetens!

Var alltid proffsig och alltid ödmjuk; inför både dina kunder, samarbetspartners, uppdrag och din situation som företagare.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Om Klara-Maria

Presentationen ”Här är en entreprenör” kändes mäktig första gången jag fick den. Jag ska hjälpa dig att få samma känsla. Denna blogg är alltså ett stöd för dig som är entreprenör med eller utan ett bolag.

Läs mer om Klara-Maria

Instagram

Tidigare inlägg

Kategorier
Arkiv