Entreprenörden logo

Sommarinspiration – Gravel

Julia Wrede är 24 år gammal och uppväxt i Tyresö men bor numera på Södermalm i Stockholm. Julia har sedan tidig ålder haft entreprenörsdrömmar och startade sitt första bolag redan som 17-åring. I framtiden vill hon jobba ännu mer med unga kvinnors entreprenörskap och inspirera andra att starta och driva storbolag. Hon spenderar sin fritid i stallet där hon tränar dressyr eller med familj och vänner över en bit vegetarisk mat.

Hur startade din entreprenörsresa?

Jag har alltid haft entreprenörsdrömmar och föddes in i en företagarfamilj. Redan som 17-åring startade jag mitt första bolag och började jobba med sociala medier på byrå när jag var 19 år. Efter bara 3 år i branschen fick jag in en av mina största drömkunder, som hade varit ett stort mål för mig. Det gav mig en rejäl skjuts i självförtroendet. Med det i ryggen, min kompetens och entreprenörsdriv var det dags för mig att hugga tag i en ny utmaning.

Samtidigt såg jag hela tiden förändringar i branschen, fler kanaler dök upp och jag såg att de som lyckades bäst var de som kombinerade flera olika sociala kanaler. Min dåvarande arbetsgivare hade valt att bara arbeta med en plattform och då såg jag att det fanns en lucka för mig. Som den orädda och drivna personen jag är så kom det naturligt för mig att säga upp min anställning och istället gå min egen väg. Sagt och gjort, 2016 startade jag Gravel.

Gravel – Resultatdriven marknadsföring i sociala medier

Gravel hjälper företag med resultatdriven marknadsföring i sociala medier och att maximera resultatet av sina investeringar. Gravel jobbar med hela processen, från produktion av innehåll och publicering till datadriven annonsering, optimering och uppföljning.

Bolaget drivs från huvudkontoret i Stockholm med kampanjer i över 20 länder. Eftersom Gravel är ett digitalt bolag är de inte är beroende av att vara på plats i de länder de är verksamma i utan jobbar sedan dag ett globalt över hela världen.

Målet är att bli marknadsledande inom resultatdriven social marknadsföring och skapa framtidens arbetsplats som uppmuntrar personlig utveckling och entreprenörskap. Gravel ska förverkliga entreprenörers drömmar!

Julia – entreprenör eller företagare?

Jag identifierar mig mer som en entreprenör men jag är absolut en företagare i mitt vardagliga arbete. Där jobbar jag aktivt och operativt med att driva företaget och skapa tillväxt. Entreprenörskap för mig handlar mycket om hur man är och tänker i sin vision och sina målsättningar, det är mer än att driva företag och är snarare en form av livsstil som kommer prägla mig hela livet. Mitt entreprenörskap kommer aldrig sluta.

Vilka är dina drivkrafter?

Jag drivs av att kunna påverka och förändra. Med Gravel förändrar vi hur företag marknadsför sig och kan därmed påverka deras resultat och försäljning, vilket är väldigt häftigt. Samtidigt är jag med och bygger framtidens arbetsplats med otroligt drivna och engagerade medarbetare. Hos oss är 80 % av de anställda kvinnor, även om det inte har varit ett medvetet val utan bara har blivit så. Det driver mig att anställa fler unga intraprenörer som kanske också en dag själva startar eget. Att mitt företagande kan vara en språngbräda till entreprenörskapet driver mig otroligt mycket.

Största utmaningen med att starta och driva företag?

För att vara den ledare som jag jobbar mot att bli krävs en stor personlig resa. Jag är tacksam över att jag insett detta tidigt i mitt entreprenörskap och att jag har peppande personer i min omgivning som driver mig framåt. Därför tar jag varje dag aktiva val för att bli den framtida kvinnlig ledare som driver starka tillväxtbolag och inspirerar andra unga kvinnor att driva storbolag. Jag ser direkta resultat i min verksamhet ju mer jag jobbar med mig själv, men det är såklart en utmaning där jag förändrar både vanor och tankesätt samt förstärker de sakerna jag är bra på. Jag har stora mål och en stor vision för de företag jag vill bygga och då krävs disciplin och framförallt prioriteringar, att lägga tid på rätt saker och jobba smartare.

Om du skulle göra om din resa – vad skulle du ändra då?

Det är ju tack vara alla motgångar och framgångar som jag är där jag är idag, det har format mig och drivit mig framåt. Dessutom så har min resa bara börjat – vem vet vad som kommer hända härnäst. Därför skulle jag inte vilja göra om min resa. Däremot skulle jag vilja säga till mig själv att ha en större självtillit, inte bry mig så mycket om vad andra tycker och att det bara är att köra, full fart framåt!

Har du behövt ”offra” något under din resa?

Jag skulle inte kalla det en uppoffring men jag har absolut omprioriterat kring vad som är viktigt i mitt liv och sådant som håller mig tillbaka. Här handlar det både om livsstil, t.ex. vilka aktiviteter jag gör på fritiden, och vilka personer jag omger mig med. Jag prioriterar idag hälsa och kontraster i livet som att vara i stallet och att umgås med människor som ger energi och motiverar mig. Att umgås med bakåtsträvare och energitjuvar har hållit mig tillbaka och det har många gånger varit svårt att släppa taget om de här personerna för att man kanske har känt varandra hela livet. Men det har också varit ett nödvändigt val för att jag ska må bra och bli en bättre ledare. Jag omger mig själv hellre med positiva, drivna, omtänksamma, smarta och inspirerande personer där vi kan lära av varandra.

Vad är det vanligaste misstaget företagare gör när de startar igång?

Jag skulle säga att det är två saker. Jag ser att många i ett tidigt skede inte prioriterar vikten av att ha en bra, genomtänkt och skalbar grund i bolaget. Det kan handla om allt ifrån att ha tydliga mål, en vision och mission, processer, bra företagskultur, skalbara system och en gemensam ägarvilja. Alla individer, särskilt de som är med från början, måste sträva mot samma sak och tro på idén och visionen för att det ska gå att skapa kvalitativ tillväxt och inte bara kvantitet. Det andra är precis tvärtom – att man tänker för mycket! Strategier ändras hela tiden och man måste våga springa snabbt, testa olika saker, göra misstag och dra lärdomar. Fokusera istället mer på affären och att driva tillväxt istället för att planera allt i minsta detalj.

Varför ska man starta och driva eget företag?

Att kunna designa sitt eget liv som man önskar och inspirera andra att göra samma sak är den stora uppsidan med att driva företag om du frågar mig. Du blir din egen chef, får jobba med något du genuint är intresserad av, du kan styra din egen tid och skapa egna regler istället för att förhålla dig till andra. Dessutom är det väldigt kreativt och utvecklande. När man bygger företag skapar man något som är större än sig själv, vilket är väldigt häftigt även om det är svårt att ta på ibland. Du får även välja vilka människor du ska jobba med och kan hitta vänner för livet bland dina delägare och medarbetare. Om man som företagare också går med i ett nätverk för just entreprenörer så får man träffa andra människor som är likasinnade och man kan hitta en större gemenskap bland dem.

Julias tips till dig som vill driva eget

Jobba med dig själv och din egen självtillit varje dag. Det finns ingen poäng i att lyssna så mycket på vad andra tycker och tänker utan kör din egen grej, men våga också ta hjälp genom exempelvis en mentor eller ett entreprenörsnätverk. Våga börja någonstans, testa, gör misstag och lär dig på vägen. Ha integritet och ödmjukhet i allt du gör även när du lyckas. Glöm inte bort din mentala och fysiska hälsa utan skaffa en hobby utanför jobbet där du kan koppla ifrån, för mig är det hästarna och för en annan kanske det är löpning, golf eller drejning.

 

Ett svar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Om Klara-Maria

Presentationen ”Här är en entreprenör” kändes mäktig första gången jag fick den. Jag ska hjälpa dig att få samma känsla. Denna blogg är alltså ett stöd för dig som är entreprenör med eller utan ett bolag.

Läs mer om Klara-Maria

Instagram

Tidigare inlägg

Kategorier
Arkiv