Sommarinspiration – Manifest Stockholm

Anna Karlsson är 29 år gammal och bor i Stockholm sedan 2012. Hon är med och driver varumärkes- och kommunikationsbyrån Manifest Stockholm. Hon är uppvuxen i Norrköping med sina föräldrar och två storebröder. De bodde i en klassisk villaförort strax utanför city och spenderade somrarna i St. Annas skärgård. Hon absolut älskar svenska skärgården och att segla, åka vattenskidor och allt vad skärgården innebär. På vintrarna åker hon gärna skidor (utför). Övriga intressen är mina vänner, träning och mat.

De första åren av Manifest Stockholm

Jag satt på ett B2B-företag på marknad inom sjöfartsbranschen och hade mycket idéer och kände att jag hade så mycket mer att ge, så mycket jag ville göra och en kraft och ett driv i mig som inte kunde utnyttjas. Jag sökte andra tjänster men sen pushade min bror mig till att ta steget, så helt spontant en söndag så registrerade jag mitt första bolag. Det förändrade verkligen mitt liv. Jag var 26 år gammal när jag, tillsammans med Josefine Hedlund och Manifest Group startade Manifest Stockholm.

Vår nisch på Manifest Stockholm (varumärkes- och kommunikationsbyrå) är att jobba med syftesdrivna bolag, företag som på något sätt förändrar världen till det bättre genom sin affärsidé, så jag drivs av idéer och möjlighet till att göra verklig förändring och nå resultat. Jag drivs också av människor, både mina fantastiska kollegor och människor jag möter varje dag som jobbar med sin passion.

Manifest Stockholm idag

Jag driver mitt företag med bas i Stockholm, men vi jobbar ofta med kampanjer i hela Skandinavien och även utanför det. Vi har systerkontor i London och i New York så vi jobbar också på globala konton och projekt. Kultur är det vi delar mellan kontoren och vi jobbar tajt globalt, där alla är kollegor och har kontakt med varandra dagligen.

Manifest Stockholm är en varumärkes- och kommunikationsbyrå och vår nisch är inte en speciell bransch som är vanligt med vår typ av verksamhet, utan vår nisch är sagt syftesdrivna bolag. Det tar oss till alla branscher och det är så inspirerande och bland det roligaste jag vet med vårt jobb. Ena gången bygger vi hela varumärkesstrategin och lanserar en självkörande eldriven lastbil globalt som Einride, sedan jobbar vi med en del med Nordic Choice, Comfort Hotel, och deras öppningar av nya hotell och centrala sociala konton. Vi sköter press för Oriflame i Sverige och Norge och allt du kan tänka dig däremellan. Vi jobbar strategiskt och kreativt, vi använder alla discipliner och ser till att alla kanaler används och fungerar som en enhet.

Mitt mål är att Manifest Stockholm ska bli företags go-to när de söker ärlig, strategisk stark och på riktigt kreativ kommunikation. Vi vill förändra världen, en kampanj i taget.

Annas roll som entreprenör

Jag klassar mig nog som både entreprenör och företagare. Mitt jobb är väldigt entreprenöriellt, både för Manifest och vår resa men också i alla kundprojekt. Jag är strategen i teamet och att bygga både varumärkes- och kampanjstrategier för bolag kräver ett entreprenörstänkande. Företagare ser jag mig som för att jag är VD för Manifest och bygger långsiktigt, strategiskt och har sex personer anställda, det är svårt att inte göra det.

Det svåraste på resan hittills har nog varit alla de detaljer som är svåra att förutse. Det är allt från förhandling om kontorsplats, till lagar och regler till att sätta vår identitet och stå på oss om våra värderingar. Jag tycker inte att det har varit jobbigt hittills, jag älskar mitt jobb och ser fram emot varje dag. Jag önskar att jag hade tagit steget ännu tidigare!

Det mest positiva i att driva eget är allt, enligt mig. Jag tycker verkligen att det är så roligt och utvecklande. Alla möten med människor, intressanta bolag, min fantastiska personal och allt fantastiskt jobb de gör. Det är verkligen givande och jag genuint älskar det. Vi får göra det på vårt sätt!

Vad skulle du säga är det främsta misstaget de flesta gör i början?

Det är svårt att säga, men jag skulle generellt säga att en stark varumärkesstrategi som är skalbar är något som många nystartade bolag underskattar.

Annas tips

Mitt tips skulle vara att våga ta steget att sätta igång, börja stort eller smått. Och att vara lyhörd med omgivningen, vänner och familj om det man gör så att man inte blir hemmablind. Det är viktigt att alltid vara ödmjuk och att samtidigt våga stå fast vid sina värderingar och mål.

RSS
Facebook
Twitter
LinkedIn

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.Obligatoriska fält är markerade *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.