Entreprenörden logo

Sommarinspiration – Nathalie’s direct trade

Nathalie bor i Järvastaden, Sundbyberg och är 47 år. Hon är gift med Michael Rosén och de har en pojke som fyller 12 i sommar. Hennes intressen är allt som tar oss djupare in i mysteriet livet, kärlek och att vara människa.

Nathalie’s direct trade föds

Jag var med om ett slags ”uppvaknande” och insåg att jag gjort val som varit styrda utifrån. Nu hörde jag för första gången min inre röst och vågade lita på den. Jag hade bett Gud/existensen om klarhet. Och plötsligt kom affärsidén mitt i en meditation.

Nathalie’s direct trade, verksamheten

Vi har ett varumärke inom livsmedel som heter ”Nathalie’s”. Jag köper frukt direkt från småskaligt jordbruk utan onödiga mellanhänder. Frukten förädlas och packas i ursprungslandet (Colombia). Vår affärsmodell är så kallat ”inclusive”, d.v.s. vi inkluderar i värdekedjan de som annars tjänar 8 USD/dag.

Mitt mål är att göra vår affärsmodell skalbar. Dvs att den blir tillgänglig för bönder, producenter och köpare över hela världen. Nästa generation Fair Trade. Full transparens, spårbarhet och kortare kedjor.

Nathalie’s direct trade i Sverige, Finland och Sydamerika

Vi är baserade i Sverige. Produkterna säljs även i Finland. Men alla produkter produceras i Colombia och nu expanderar vi till nya producenter i Peru förhoppningsvis under 2018. Skillnaden är kulturell. Det är mer rädslostyrt i Colombia. Man litar inte på varandra. Det är sed att betala 50 % i förskott som en garanti för att affären ska bli av. Det kan du aldrig få igenom med svenska företag. Man betalar 100 % 30 dagar efter leverans. I Colombia är det mycket avtal, juridik, och om något gott snett så finns en tendens att vilja hitta den ”skyldige”. I Sverige är vi mer lösningsorienterade i sådana lägen och går vidare.

Nathalie, entreprenören!

Entreprenörsjälen, om jag generaliserar, tror jag är passionsdriven och är bra på att förverkliga en idé. A starter. En företagare är för mig en förvaltare som kan ta den förverkligade idén till nästa nivå, dvs att expandera och omsätta så pass mycket att du kan anställa fler personer och växa mer. Jag tror många entreprenörer skulle snabbare behöva gå åt sida och hitta en VD. Vi entreprenörer behöver få ge utlopp för vår kreativitet, men är kanske inte bäst lämpade för att bygga strukturer. Jag är en entreprenör och söker efter en VD som vill ta över så jag kan fokusera på det jag är bäst på – produktutveckling, inköp och vara ute och föreläsa om vår affärsmodell. Mitt driv kommer från att bidra till långsiktigt hållbarare värld för kommande generationer, speciellt för småskaligt jordbruk.

Entreprenörsresan

Jag var 35 år när jag startade mitt första företag (Aldana Coaching), och några månader innan jag fyllde 40 kom jag på affärsidén kring Nathalie’s Nathalie’s Direct Trade.

Under min entreprenörsresa så har det svåra varit att man måste göra allt. Att ha begränsat med kapital för att kunna göra det vi behöver, tex för marknadsföring, anställa säljare. Att ta sig ur svackor. Att vara uthållig. Hålla i och hålla ut och ha tålamod. Då krävs stark övertygelse och tro. Nästan som att tro på Gud.

Det har varit jobbigt att vara ensam och inte ta ut någon lön. Sedan valde jag kanske en av de svåraste branscherna. Matbranschen är tuff, det är utmanande att vara underdog. David mot Goliath, de stora jättarna. Men skulle jag göra om min resa skulle jag direkt från början ta in en partner som ansvarar för försäljningen. En som kunde fått andelar och kört hela säljbiten. Någon med erfarenhet från livsmedelsbranschen. Lagt mer tid på att försöka hitta en affärsängel. Hade varit toppen att ha ca 1.5 MSEK i början för att anställa någon som tar all admin, mer produktutveckling, PR/marknadsföring.

Vanliga misstag?

Att man inte gör sitt business case ordentligt, utan gör glädjekalkyler. Räkna vad du behöver omsätta för att kunna ta ut en lön, även om den är låg. Hade jag gjort det tidigare hade jag sett att jag behövde snabbt börja jobba med en sälj-distributions partner.

Varför ska man driva företag?

Det är enormt lärorikt. Det finns inget annat jobb som jag ser det, som kan lära dig mer om dig själv, eller om företagande. Speciellt är det en personlig resa. Du ställs inför så många situationer där du behöver ha en bra självkännedom som person, för du utmanas. Har du inte den självkännedomen så lovar jag att den kommer. Inga terapitimmar kan ersätta resan att driva eget företag. Så lärorikt är det. När du har en idé som du förverkligar, får du vara med om så mycket magiskt, givet att du är på ”rätt plats”. Jag har sådana ”hallelujah moments”. Det kan du nog inte få när du arbetar för någon annan. Då ska det vara något extremt speciellt i så fall. Sen är det positiva att det är DU och DIN värdegrund som du jobbar efter. På ett företag måste du anamma företagets värdegrund. Den kanske inte är 100% ”din”. Jag skulle säga att jag hade ”föråldrats” snabbare om jag varit anställd.

Nathalies tips till dig som vill driva företag

Oj, jag har så många.

  • Räkna hur mycket du måste sälja av din produkt/tjänst för att ta ut en lön. När du vet det, sätt en strategi som är realistisk för att nå dit. Den måste gå rätt snabbt.
  • Du behöver tänka i volymer från början. Så om du är coach, istället för individuell coaching, gör grupper! Så får du in mer pengar per timme. Om du har en livsmedelsprodukt, innan du lanserar den, se till att du har en större kanal/distributör som tar in den direkt. Helst någon av kedjorna.
  • Ha koll på vem du är, så mycket du kan. Vilka är dina egentliga styrkor? Du ska lägga 80 % av din tid helst på det du är en STJÄRNA på. Du tappar snabbt energi om du lägger 80 % av din tid på det du är ”ok” på, men inte bäst på.
  • Vara stark fysiskt. Träna. Se till att ha stark ryggrad/bål. Då kan du hantera oväntade utmaningar mycket bättre.
  • Dream Team. Se till att du har en partner som jobbar 100 % operativt tillsammans med dig där ni kompletterar varandra. Ni ska inte vara för lika. Om du är den kreative, ta in en partner som kan skapa struktur, ha koll på siffror.
  • Det är lätt att fokusera mycket på produkten i början. Men försäljningen är så himla viktigt. Hitta en säljpartner/distributör så snabbt du kan. Det är svår att göra allt själv. Jag kämpar fortfarande med det efter 7 år.
  • Kapital. Det är roligare och mindre stress om du har en påse pengar att investera i produkt, marknadsföring, sälj osv. Det är inte värt att ha sömnlösa nätter pga ekonomi. Det dödar glädjen och kreativiteten direkt.
  • Vara öppen och mottaglig för feedback. Man blir lätt kär i sin bäbis. Men ta in alla synpunkter från folk som vet och kan. Så kan du vässa till din bäbis hela tiden. Efter sju år har jag precis vässat vår affärsmodell ytterligare, rent kommunikativt. Tack vare feedback och samtal med andra.
  • Jag har hittat en slags gudstro genom mitt företagande. Jag har varit i så många situationer där jag sett att enda utvägen är att be. Be om stöd. Be om hjälp. Be om vägledning. Och att tacka. Tacksamheten är viktig. Dagligen. Jag börjar min dag med att läsa mina mål och visioner, och att tacka. När jag är irriterad över mina konkurrenters framgångar, och känner mig avundsjuk, så ber jag en bön för dem istället. Jag har skrivit en bön till mina konkurrenter som jag brukar läsa högt för mig själva innan jag ska träffa dem på mässor till exempel. Det ger mig lugn i hjärtat och det brukar bli en helt annan energi när jag möter dem. I mina böner, hör jag min inre röst mycket lättare. När den guidar mig, når jag oftast de bästa resultaten.
  • Jag tror det är viktigt att ha koll på varför man gör det man gör. Varför ska jag driva det här företaget? Vad är drivkraften? Om man har för stort ”ego” och bekräftelsebehov från omgivningen, tror jag inte det är sunt och hållbart i längden. Ändå finns det stora entreprenörer som har stora Egon. Men jag tror att ju friare man är från egot, desto renare energi utstrålar du. För ”law of attraction” funkar och det du sänder ut, är det du attraherar in. Så vad sänder du ut? Är det rent, autentiskt, från en djupare plats inom dig som är du? Eller är det något påklistrat och ytligt?
  • Våga omge dig med människor som tror på dig. Jag har i processen fått nya människor på min väg, oväntat, som blivit de största supporters. Det väcks mycket hos folk när du väljer att gå din väg. När du vågar gå mot strömmen. Det är ok att ge dessa personer mindre av din uppmärksamhet. Du behöver god energi och goda krafter runtomkring dig. Du får välja det.

Som du ser, jag har massa tips här och borde kanske skriva en bok en dag. Men en föreläsning om detta kan jag börja med

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Om Klara-Maria

Presentationen ”Här är en entreprenör” kändes mäktig första gången jag fick den. Jag ska hjälpa dig att få samma känsla. Denna blogg är alltså ett stöd för dig som är entreprenör med eller utan ett bolag.

Läs mer om Klara-Maria

Instagram

Tidigare inlägg

Kategorier
Arkiv