Sommarinspiration – The Shoelace Brand

Cornelia Molin är 23 (ganska snart 24..) år gammal. Hon har nyligen bosatt sig i Malmö- men kommer ifrån Helsingborg och har hunnit bo några år i både Uppsala samt Norge. I vintras kom längtan efter Skåne och att ha ett kortare avstånd till sin storebror, vilket resulterade i en flytt till Sveriges sydligare breddgrader.

Cornelia har ett stort och genuint intresse för att arbeta samt älskar att se saker utvecklas. Därför fyller just arbete veckans alla dagar. De timmar hon gör annat, då kan man hitta henne i CrossFit-boxen eller på en uteservering med öl och vänner.

The Shoelace Brand föds

Bolaget startade av flera anledningar.. Delvis insåg jag att jag hade ett ovanligt stort driv som ingen arbetsgivare tackade eller skulle i framtiden, tacka mig för. Jag ville därför istället investera detta i mig själv. Dessutom ville jag utmana mig själv och se ”hur långt kan jag ta det”? Slutligen så älskar jag att ha många bollar i luften, att sitta på flera stolar, arbeta med varierande sysslor och jag har en förmåga att i vardagen hela tiden omvandla problem till lösningar och därefter till affärsidéer. Typ därför! Haha!

The Shoelace Brand, verksamheten

Vi paketerar skosnören som en accessoar, som designas och lanseras i kollektioner. Sammanfattat skulle man kunna säga att vi säljer glädje, attityd & personifiering i en snygg ask!

Målet är att bli både självklara varumärket inom vårt segment, men även att bli en självklar aktör bland diverse accessoarer.

Kontoret = hela Sverige

Jannike som jag har företaget med sitter i Stockholm (företagets egentliga säte). Jag själv sitter i Malmö och resterande delägare är i Uppsala. Från början drevs allt från Uppsala/Sthlm, men min flytt till Skåne ökade flexibiliteten och marknadsspridningen för/bland våra återförsäljare.

Cornelia, entreprenören och företagaren!

Jag är utan någon tveksamhet både företagare och entreprenör. För mig är respektive ”begrepp” förknippat med vissa egenskaper. Entreprenör t.ex. ser jag som en idérik och handlingskraftig person, medan jag förknippar en företagare med att vara det ”långsiktiga kugghjulet” som tänker i mer ekonomiska termer medan entreprenören tänker i marknadstermer. Flummigt svar kanske. Men jag ser mig som både och!

Drivkraften? Resultat! Jag hade önskar jag kunde säga något finare och mer betydelsefullt, men min stora motor är att se utveckling och resultat. Jag verkligen brinner för försäljning och siffror.

Entreprenörsresan

Jag var 22 år när vi startade företaget. Det är tufft i början, alla säger det och det är sant. Jag brukar tala om för mina studentvänner att dem lever rikt till skillnad från en entreprenör i uppstarten. Sedan är det många andra uppoffringar. Jag tror det är entreprenörer och elitidrottare under sina första år som förstår vad det innebär. Allt är bortprioriterat för att få tid till en passion och vision, som man inte vet, bara vågar hoppas och tro, ska ge avkastning i framtiden.

För många är säkert det svåraste att orka springa in i väggen gång på gång, tills dagen man springer igenom den. Själv har jag arbetat mycket med försäljning och har lärt mig förvandla motgångar till motivationer. Det svåraste har nog istället varit att hela tiden göra ett kvalitativt arbete på alla stolar man satt sig på.

Skulle jag få göra om resan så är första tanken givetvis allt det man gjorde fel, det kan man göra om. Men jag hade inte velat göra mina misstag ogjorda. Man lär sig inte på riktigt av andras misstag, bara av sina egna.

Vanliga misstag?

Utvecklar en idé och plan utan att kolla marknaden. Tyvärr träffar man många som ”utvecklar, planerar, utvecklar lite till” osv osv. När de äntligen känner sig klara så har de inte stämt av med marknaden under tiden och därför riskerat att de lagt tid och pengar på att skapa en produkt/tjänst som inte efterfrågas. Lägg dina egna åsikter åt sidan, de är inte viktiga i jämförelse med marknadens!

Varför ska man driva företag?

Du lär dig så enormt mycket och går igenom en stor personlig utveckling. Dessutom omger du dig av andra entreprenörer så kommer du komma in i världens coolaste klick. Sedan är allt upp till dig själv- det går så bra du arbetar för att det ska gå.

Cornelias tips till dig som vill driva företag

Var prestigelös. Stolthet och prestige tjänar du ingenting på. Vänd på myntet och inse dina kvalitéer och begränsningar. Sedan är mitt absolut största tips – Våga fråga! Om ALLT! Och våga lyssna istället för att ifrågasätta. Jannike och jag har frågebombat alla. Om hjälp, om hur saker funkar, om designåsikter, om hur bra vår hemsida egentligen är. Det tar aldrig slut. Fråga, fråga fråga!

 

RSS
Facebook
Google+
http://www.entreprenorden.se/sommarinspiration-the-shoelace-brand/
Twitter
LinkedIn

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.