Entreprenörden logo

Sommarinspiratör Ulrika Gotthardsson – grundare och VD på Uttryckeriet

Ullrika Gotthardsson är språkkonsulten med struktur och språk som superkrafter. Ulrikas främsta drivkraft är förenkling av texter och förmedling av faktainnehåll. Drivkrafter som hon kompletterar med noggrannhet, klurighet och teknisk förståelse.

“Min logiska hjärna fick mig att bli ingenjör, inte mindre än två gånger. Men min styrka var ju inte främst att lösa de tekniska problemen, utan att skriva rapporten – att förmedla ett faktainnehåll till andra”, säger Ulrika.

Ulrika Gotthardsson, VD och grundare av Uttryckeriet
Ulrika Gotthardsson, VD och grundare av Uttryckeriet (Fotograf: Eva Sjöberg)

Vem är Ulrika Gotthardsson

Jag är 55 år, bor i ett radhus i Jönköping med maken Anders och har en utflugen son på 23 år. Min logiska hjärna fick mig att bli ingenjör, inte mindre än två gånger. Men min styrka var ju inte främst att lösa de tekniska problemen, utan att skriva rapporter och förmedla faktainnehåll till andra. Struktur och språk är mina superkrafter! Det kompletterar jag med noggrannhet, klurighet och teknisk förståelse för att skapa och förenkla texter som når mottagaren på bästa sätt. Min drivkraft är att skapa en hållbar vardag där jag får bidra inom områden som är jag riktigt bra på och samtidigt fortsätta att utvecklas och växa som individ.

Vad gör företaget Uttryckeriet?

Uttryckeriet erbjuder coaching via Teams och online-kurser
Uttryckeriet erbjuder coaching via Teams och online-kurser (Fotograf: Eva Sjöberg)

Uttryckeriet specialiserar sig på att skriva, bearbeta och utbilda inom skapandet av yrkestexter som är behagliga att läsa och fokuserar på innehållet. Jag erbjuder språk- och skrivtjänster samt coachning och utbildning, både på plats och online. Dessutom skapar jag mallar och utbildar i olika kontorsverktyg såsom Word, Powerpoint och Acrobat.

Varifrån jag arbetar är flexibelt: jag jobbar en hel del hemifrån. Men jag har också en kontorsplats, dit jag går några dagar i veckan. Det ger mig omväxling och sällskap till fika och lunch.

Hur började din företagsresa?

Efter en period av utmattning kände jag att det var dags att ta kontroll över min yrkeskarriär och skapa en roll som passade mig. Jag hade tidigare arbetat som processamordnare för EU-stödhantering, där jag arbetade med utveckling och förvaltning av rutiner. Men jag kände att jag behövde fokusera mer på mina starka sidor och rensa bort det som inte var min passion.

Det var i den processen jag insåg att jag behövde ta steget och skapa min egen yrkesroll. Året var 2016 och jag var 46 år gammal. Efter att ha genomfört en fristående kurs i klarspråk, tog jag tjänstledigt på deltid. Det gav mig möjligheten att gradvis bygga upp mitt företag medan jag fortfarande hade tryggheten kvar i min anställning. Jag hade till exempel förmånen att ha en klarsynt och prestigelös chef, samt stöttande kollegor på vägen. Jag kunde därför starta med låg risk och under trygga förhållanden.

Vad är du mest stolt över att ha åstadkommit?

Att jag kunde forma min egen yrkesroll och skapa en verksamhet som passar mig perfekt, utifrån mina befintliga kunskaper och erfarenheter. Men jag är också stolt över min förmåga att identifiera och använda min kreativitet i olika aspekter av företagandet. Särskilt när det gäller marknadsföring och förmågan att nätverka, vilket är viktigt för att utveckla och vårda kontakter.

Jag är också stolt över att jag tidigt förstod vikten av att hitta balansen mellan egenarbete och utåtriktade uppdrag, såsom när jag håller kurser. Det har inte bara gynnat min hälsa men har även gagnat mitt företag, särskilt under pandemin då jag var tvungen att anpassa mig till förändringarna i omvärlden.

Vad är för- och nackdelar med att driva företag?

Att driva företag innebär fördelen att det ger mig en omväxlande och fri planering av min tid, vilket jag värdesätter högt. Jag trivs med att själv kunna välja min arbetsmiljö istället för att vara instängd på ett kontor hela dagen. Dessutom kan jag dra nytta av min förmåga att nätverka och våga ta kontakt på ett annat sätt som egen företagare, vilket är avgörande för att skapa nya affärsmöjligheter. Jag har också möjligheten att tacka nej till kunder som inte känns rätt för mig, och det har visat sig vara några av mina bästa beslut.

Men å andra sidan finns det utmaningar. Att säkra uppdrag som ger en stabil och tryggad inkomst över tid är en av dem. Jag har oftast små uppdrag med kort framförhållning, vilket skapar en osäkerhet kring ekonomi. Jag måste spara för att klara variationer i inkomst, och jag tjänar mindre än jag gjorde som anställd. detta anser jag att det är värt det. Tidigare offrade jag för mycket av min hälsa för att följa en annan väg, så den här flexibiliteten och kontrollen över min tid och hälsa är ovärderlig för mig.

Uttryckeriet ger utbildningar i olika kontorsverktyg
Uttryckeriet ger utbildningar i olika kontorsverktyg (Fotograf: Eva Sjöberg)

Var ser du dig själv och ditt företag om 5 år?

Om fem år ser jag mig själv och mitt företag med en utökad kundbas, samtidigt som jag fortsätter att arbeta på ett liknande sätt som nu. Jag tror också att den ökande efterfrågan på tillgänglighet kommer att göra det lättare för mig att kommunicera effekterna av mina tjänster. Jag ser fram emot att fler kunder regelbundet anlitar mig för att coacha deras medarbetare, vilket kommer att bidra till att minska stressen på arbetsplatsen och skapa ett mer tillgängligt samhälle. Det är min vision och mitt mål för framtiden.

Hur gör du för att balansera jobb och fritid?

Jag försöker prioritera lediga lördagar och avsluta veckan tydligt på fredagseftermiddagen. Även om jag ibland jobbar många timmar och sprider ut arbetet över veckan, värderar jag möjligheten att kunna ta en ledig förmiddag mitt i veckan för att återhämta mig. Under intensiva perioder får jag kanske istället arbeta några timmar på söndagen. Balansen mellan arbete och fritid är en ständig strävan för mig, särskilt eftersom jag älskar det jag gör.

Har du några tips eller råd till andra entreprenörer?

  • Ha tålamod. Vissa kontakter jag tar kan ta två-tre år innan de leder till faktiska uppdrag.
  • Samarbeta med närliggande branscher och yrkesgrupper. Till exempel behöver jag kunna rekommendera grafiska formgivare till mina kunder ibland. Ibland tipsar jag om dem, ibland blir jag tipsad tillbaka, och ibland kan vi ta bredare uppdrag ihop.
  • Våga ta nya kontakter. Prova olika sammanhang och se var du trivs. Det ger bra träning i att presentera sin verksamhet. Det värsta som kan hända är att det inte leder någonstans. Men för mig är det ibland de mest oväntade kontakterna som gör det – även om det kan ta tid.
  • Sätt dig in i ekonomin, även om du inte väljer att sköta det själv i ett senare skede. Jag stöter på många kvinnliga företagare som tycker att det är tråkigt och svårt, och som inte sätter sig in i ekonomin. Det kan bli kostsamt i lågkonjunktur och vid eventuell skilsmässa eller dödsfall.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Om Klara-Maria

Presentationen ”Här är en entreprenör” kändes mäktig första gången jag fick den. Jag ska hjälpa dig att få samma känsla. Denna blogg är alltså ett stöd för dig som är entreprenör med eller utan ett bolag.

Läs mer om Klara-Maria

Instagram

Tidigare inlägg

Kategorier
Arkiv