Sommarinspiratören Alina Castell – Från forskning till livräddande innovation

Få entreprenörer börjar sin resa i ett laboratorium, men för Alina Castell var steget naturligt. Efter 20 års forskning inom cancerbehandling insåg hon att hennes upptäckter kunde bli en verklig läkemedelskandidat – och då fanns det ingen tid att slösa. Nu driver hon biotech-bolaget MyCural med målet att revolutionera cancervården.

Bild på Alina Castell
Bild på Alina Castell

“Jag insåg att vi hade utvecklat något med enorm potential, men att det aldrig skulle nå patienterna om vi inte själva tog det vidare.”

Lär känna Alina Castell

Alina Castell är 47 år och bor tillsammans med sina två barn i Uppsala. Hon är cancerforskaren som blev biotech-entreprenör för att hennes forskning inte bara skulle stanna i akademin. Med en stark passion för att hjälpa människor och en nyfikenhet som driver henne framåt, har hon tagit sig an utmaningen att föra sina upptäckter hela vägen från laboratorium till verkliga behandlingar.

“Även om jag är VD idag, älskar jag att smita in på labbet och optimera ett experiment. Vi kallar det skämtsamt för att jag “tjuvlabbar”.

MyCural – en ny era inom cancerterapi

MyCural utvecklar innovativa läkemedelskandidater för aggressiva cancerformer där nuvarande behandlingsalternativ inte är tillräckliga. Genom att kombinera avancerad forskning med strategiska samarbeten på Karolinska Institutet, Linköpings universitet och Uppsala universitet, arbetar företaget för att ta sina upptäckter från laboratoriet till verkliga behandlingar.

Bild på Alina när hon utför viktigt arbete i labratorium
Bild på Alina när hon utför viktigt arbete i labratorium

Målet är att skapa en transformativ cancerterapi som ger patienter en ny chans till liv. Med en unik forskningsplattform och ett tvärvetenskapligt arbetssätt strävar MyCural efter att förändra cancervården i grunden och bidra till medicinska genombrott som kan göra skillnad för de mest utsatta patienterna.

Entreprenörsresan – Från forskning till biotech

Efter två decennier av akademisk forskning insåg Alina att hon själv måste ta ansvaret för att hennes upptäckter skulle nå patienterna. Frustrationen över att innovationer ofta fastnar i akademin blev hennes drivkraft att starta MyCural. Hon såg att många banbrytande upptäckter aldrig tog steget från forskningsvärlden till verkliga behandlingar – inte för att de saknade potential, utan för att de saknade en tydlig väg framåt.

Det var en stor omställning att gå från forskare till entreprenör. Plötsligt handlade det inte bara om att lösa vetenskapliga problem, utan också om att bygga ett företag, attrahera investeringar och navigera genom den komplexa läkemedelsutvecklingsprocessen. Alina fick snabbt inse att biotech-branschen krävde en enorm uthållighet och att finansiering var en konstant utmaning. Men det som vägde tyngst var övertygelsen om att hennes forskning kunde förändra livet för patienter som saknade effektiva behandlingsalternativ.

“Det var en kombination av frustration över hur långsamt innovation når patienter och en stark tro på att vår forskning kunde förändra liv.”

Alina tillsammans med medgrundarna av MyCural.
Alina tillsammans med medgrundarna av MyCural.

Vilka lärdomar bär Alina med sig?

Alina har lärt sig att en stark vision är avgörande, men att det är verkställandet som verkligen gör skillnaden. Utan rätt team blir även de mest banbrytande idéerna svåra att genomföra – därför har hon satsat på att omge sig med personer som kompletterar hennes styrkor. Hon har också insett att biotech kräver uthållighet och en stor mängd kapital, vilket gör att strategisk finansiering och nätverkande är nyckelfaktorer för framgång. En av de största utmaningarna har varit att hitta investerare som förstår den långa tidshorisonten i läkemedelsutveckling och som är villiga att satsa på innovation innan den är färdigutvecklad. Trots utmaningarna är det just detta driv att förändra och förbättra som gör resan värd att fortsätta.

Tips till andra entreprenörer

  • Satsa på nätverkande – Sök till inkubatorer, pitchtävlingar och branschevenemang.
  • Våga ta kontakt – Be om feedback på din pitch och skapa relationer med mentorer och investerare.
  • Lär av andra – Bygg ett team av människor som kompletterar dig och dina styrkor.
  • Tänk internationellt – Sök kapital och samarbeten utanför Norden där riskviljan kan vara högre.
  • Lej ut ekonomin! – Om siffror inte är din grej, låt experter hantera det så att du kan fokusera på innovationen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Om Klara-Maria

Presentationen ”Här är en entreprenör” kändes mäktig första gången jag fick den. Jag ska hjälpa dig att få samma känsla. Denna blogg är alltså ett stöd för dig som är entreprenör med eller utan ett bolag.

Läs mer om Klara-Maria

Instagram

Tidigare inlägg

Kategorier
Arkiv