Entreprenörden logo

Hur hittar jag min målgrupp? –Entreprenörden diskuterar med Veronica Stenberg

I den här serien talar jag och Veronica Stenberg, marknadsstrateg och analytiker från nätverksbyrån Nimble & co om målgrupper. Målgrupper är centralt för vår verksamhet, de är våra kunder eller dem vi vill konvertera till kunder. Utan målgrupper kan vi inte bedriva en affärsverksamhet, därför är det viktigt med en grundlig målgruppsanalys. Här i det första avsnittet ger vi dig vägledning och tips för att du ska kunna påbörja din egen analys.

För er som inte känner mig sedan tidigare, så heter jag Klara-Maria och driver Entreprenörden. Jag startade företaget eftersom jag brinner för entreprenörskap och jag har själv verkat som entreprenör i många år. Entreprenörden erbjuder konsulttjänster, såsom coaching och affärsutveckling till andra, vare sig du precis startat upp eller om du vill ta ditt företag till nästa nivå. I Entreprenördens YouTube kanal bjuder jag in experter, där vi diskuterar olika ämnen och delar med oss av tips till entreprenörer.


Idag talar vi om målgruppsanalys, varför det är så viktigt och hur vi kan tänka i vår analys. Eftersom Veronica och jag har olika bakgrund så har vi ibland olika tillvägagångssätt, men i grunden samma tänk. Bland annat diskuterar vi hur du kan komma fram till:

  • vem din målgrupp är 
  • vad de kan behöva 
  • var din målgrupp är & hur du går tillväga för att hitta dem 

I videon ger vi dig konkreta tips och annat smått och gott, exempelvis: hur du skapar och tänker kring personas (fiktiva kunder), det kan hjälpa dig enormt i din försäljning. Utan en grundlig analys är risken stor att vi förlorar både värdefull tid och pengar. Mitt råd är att ta god tid på dig och arbeta iterativt, det vill säga:

Tänk – Testa – Analysera – Återupprepa

Sist men inte minst: var öppen och tänk utanför boxen, din målgrupp kanske inte är den du tänkte ifrån början.

Följ Entreprenörden på YouTube. I nästa avsnitt talar jag och Veronica om hur vi kan målgruppsanpassa vår kommunikation för att nå fram till och engagera kunden. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Om Klara-Maria

Presentationen ”Här är en entreprenör” kändes mäktig första gången jag fick den. Jag ska hjälpa dig att få samma känsla. Denna blogg är alltså ett stöd för dig som är entreprenör med eller utan ett bolag.

Läs mer om Klara-Maria

Instagram

Tidigare inlägg

Kategorier
Arkiv