Entreprenörden logo

Sommarinspiratörer – Femique

Från Dubai och Göteborg jobbar dom med sitt företag på distans. Angelique Fihn och Miriam Lindholm är medgrundarna av bolaget Femique som designar samt tillverkar snygga och hållbara amningsbehåar. Deras mål är att bygga ett varumärke som stärker kvinnor. 

Vilka är Angelique och Miriam?

Angelique Fihn är 33 år och bor på Styrsö, en skärgårdsö utanför Göteborg tillsammans med sin fästman samt sina två barn. Angeliques största intresse är mode, design och trädgårdsskötsel. I bolaget Femique är hon Creative Director och har ett öga för snygg design för kvinnans former samt ett intresse för material och ypperlig kvalitet. Hon har tidigare erfarenhet från bolag så som Gina Tricot och Kappahl. 

Miriam Lindholm, är 34 år och bor i Dubai med sin man samt två barn. Fritiden ägnar hon gärna åt träning, surfing eller genom att hänga med familjen. I bolaget är hon CEO och har ett stort intresse för målsättning, processen samt ekonomin i bolaget. Hon har en bakgrund som chef på Bloomberg där hon och hennes team ansvarade för finansiella data inom europeiska bolag samt att göra den tillgänglig för kunder.

Hur startade era entreprenörsresor?

Från olika bakgrund möttes deras resor på vägen. Angelique startade sitt första aktiebolag 2015, Angelique Fihn Lingerie, med underkläder av hög kvalitet. Då hade hon ingen erfarenhet av entreprenörskap och sökte sig därför till alla ”starta eget” kurser som fanns tillgängliga. Det hjälpte henne att få en inblick i hur hon skulle ta sig framåt och lära sig mer om dom roller man måste tackla som egenföretagare. 

Miriams resa började några år senare, 2018 registrerade hon sitt första bolag Miriam Lindholm AB. Hon hade länge velat starta bolag men det var inte förrän hon gick på föräldraledighet 2017 som hon insåg att det var dags, men hon visste till en början inte inom vad. Hon såg andra i sin närhet som startade bolag, och insåg att hon jobbade samma mängd timmar, gjorde nästan samma saker, men för någon annan. Hon var mer begränsad i vad hon kunde göra och fick mindre del av den potentiella vinsten. En av hennes bröder hetsade henne till att faktiskt registrera bolaget och startade i princip processen åt henne. 

Starten på Femique

Efter att Miriam försökte designa behåar själv, och tänkt ”hur svårt kan det va”, insåg hon snabbt att hon behövde hjälp. Hon pratade med folk i sin omgivning, och som av en slump på ett bröllop sommaren 2018 blev hon ihopkopplad med Angelique av en gemensam vän. Hösten 2018 träffades dem första gången över en lunch som resulterade i en fyra timmars brainstorming kring deras respektive bolag. Efter det fortsatte en kontinuerlig kontakt samtidigt som dom fortsatte att driva sina respektive bolag. Dom insåg under tiden att dom var varandras yin och yang och bestämde sig för att fortsätta tillsammans under nya bolagsnamnet Femique i augusti 2019.

Verksamheten Femique

Vi designar och tillverkar snygga samt hållbara amningsbehåar och bygger även ett varumärke som ämnar stärka kvinnor. Vi vill att våra kunder ska känna sig snygga och kunna välja en sexigare amningsbehå med bra kvalitet ifall dom vill. Vi saknade själva detta när vi båda ammade och vill göra någonting åt saken. Det är viktigt för oss att ta fram produkter som ger mervärde till våra kunder och som dom verkligen älskar. Vi låter det ta tid för att hitta rätt och förankrar design och passform på våra tänkta kunder genom att ha en testgrupp som provar dom innan produktion . På så sätt ser vi också att domhåller måttet. För närvarande befinner vi oss i den testande fasen och hoppas på att ha vår första produktion klar i början av oktober och börja sälja. Sedan vill vi kunna utöka sortimentet, men börjar i liten skala för att sen kunna skala upp.

Att driva ett bolag på distans

Angelique har byggt ett hemmakontor i sin källare där hon sitter och jobbar och Miriam sitter i Dubai i sitt hemmakontor där. Vi försöker båda varva med att sitta på caféer för att få lite ombyte. Vi tror på idén att man ska kunna sitta var som helst och jobba idag. Drömmen är att kunna driva bolaget från var som helst. Vi tror att man som individ kräver olika typer av omgivning för att kunna vara kreativ, inspirerad och målmedveten. Idag lever vi i en så pass digital värld att det är möjligt. Det har bidragit till att vi har en flexibilitet och att vårt arbetssätt inte påverkats trots covid-19, då vi är vana att jobba på distans sedan tidigare. Bolaget startades i Sverige men drömmen är att expandera globalt. Sverige som land är oerhört vänligt att starta bolag i och allt går att sköta digitalt. Utomlands kan det vara mer pappersarbete involverat och krångligare processer. Det är även här i Sverige vi känner till marknaden bäst och därmed kan testa att våra produkter fungerar.

Drivkrafterna

Vi drivs av många olika saker. Det har bland annat blivit som en fix idé att fylla hålet i marknaden och tillföra någonting till vår målgrupp som vi tror kommer stärka dom under en tid vi själva kände var rätt trist. Men det är också lyckan att få sitta och skapa någonting eget som kommer hålla över tid. Att få göra som vi vill, driva igenom det vi tror på och som våra kunder kommer tycka är grymt som även är hållbart både för oss och för miljön. 

Vad har varit svårast under entreprenörsresan?

Angelique menar att det svåraste under hela resan var den innan hon träffade Miriam, när hon först startade sitt egna varumärke. Hon tyckte att det var otroligt tufft att vara ensam i alla beslut och att axla alla roller som behöver tas för att kunna driva ett företag framåt. Det var även utmanande att driva företag som förälder till små barn. Hon vill inte kalla det för en svårighet, utan menar helt enkelt att det krävs bra planering och effektivitet i arbetssättet. Flexibiliteten som kommer med att driva eget företag menar hon är underbart när man har små barn eftersom möjligheten att själv kunna lägga upp sin tid finns. Miriam som håller med Angelique tillägger att det för henne även handlade mycket om uthållighet, motivation och bekräftelse. Det var svårt i början att lita på att resultaten kommer, att skita i att vänta på motivation och istället bara kötta. Hon menar att man inte kommer att se synliga resultat hela tiden. Om det finns ett behov av att se resultat hela tiden så kommer det bli mentalt svårt. Istället måste man lita på processen, att det går framåt och fira det lilla. Kanske är det inte är synliga resultat utan mindre delmål som leder vidare. Hade det varit enkelt hade alla gjort det.

Misstag företagare gör i början

Angelique och Miriam menar att många inte vågar be om hjälp när de ska starta företag och tror att de ska kunna fixa allting själv. I början av året började dom till exempel samarbeta med Borås Ink där dom har en affärsutvecklare som hjälper att pusha dom framåt. Angelique berättar att hon ”hade velat hoppa tillbaka i tiden för att kunna säga till mig själv att våga mer, våga ta ett nej och våga vara rakt på sak. Du kan bara få ett nej och nu i efterhand vet jag att det inte är så farligt.” Miriam tror även att folk fastnar i idéstadiet och inte gör någonting åt saken, eller glömmer av att förankra den med den potentiella målgruppen. Många är rädda för misslyckas och glömmer av att testa sin idé eller produkt på marknaden. Eller så försöker de göra allt på en gång och glömmer att man kan börja med det lilla. Marginaler behöver inte finnas direkt, och allt behöver inte vara på plats direkt. Det är lätt att fastna i processen istället för att tänka ”good enough” och köra vidare. 

Tips till andra företagare och entreprenörer!

Ta hjälp av andra, lyssna på tips men våga gå din egen väg! Ha en tydlig plan över vad du vill göra och sätt mål. En affärsplan är bra att kunna luta sig mot både när du ska sälja in din idé och för dig själv de dagar du tvekar på dig själv. Du kommer inte alltid ha motivation och du kommer tvivla på dig själv, men det är inte hur du hanterar framgång som gör skillnaden, det är hur du hanterar motgångarna som tar dig framåt. Det är viktigt att våga misslyckas. Många har en idé men få vågar testa den. Ingen kan allt från början, men man lär sig på vägen. Skapa dina digitala kollegor och prata med andra entreprenörer. Det både skapar inspiration och gör att det känns mindre ensamt. Oftast är det också då oväntade möjligheter uppstår.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Om Klara-Maria

Presentationen ”Här är en entreprenör” kändes mäktig första gången jag fick den. Jag ska hjälpa dig att få samma känsla. Denna blogg är alltså ett stöd för dig som är entreprenör med eller utan ett bolag.

Läs mer om Klara-Maria

Instagram

Tidigare inlägg

Kategorier
Arkiv