Entreprenörden logo

Intervju #15 – Swedish Tonic

img_4156Swedish Tonic – den senaste tonicnyheten. Gänget bakom varumärket är tre killar som är 22 år. De har haft en fantastisk utveckling sedan mars och under våren deltog de i tävlingen Affärsänglarna som slutade med att de fem Änglarna gick in som investerare i företaget.

Majoriteten av gruppen har en historia sedan högstadiet. Viktor och Gustav lärde känna varandra när de spelade fotboll tillsammans under högstadiet och sedan gymnasiet är de väldigt bra kompisar. De har tidigt haft intresse för entreprenörskap och testat på olika idéer bland annat sälja egengjord korv och olika matlådor. Efter gymnasiet, via olika vägval, började båda studera ekonomiprogrammet på Uppsala universitet och Swedish Tonic utvecklades. Men via kårengagemang träffade de IT-företagaren Anton som var den sista pusselbiten för Swedish Tonic utveckling.

  • Hur började Swedish Tonic?

V; Jag har alltid haft intresse av matgrejer, då det är kul att experimentera med kryddor. Jag hittade ett recept på tonic som jag kände att jag ville testa. Vilket jag tillslut gjorde och tillsammans med Gustav såg vi potentialen i produkten och började jobba fram ett eget varumärke.

G; Det började som en kul grej och vi tog med en flaska som present till en fest. Men tonicen gjorde succé och fler ville ha. Det gjorde att vi såg att vi kan göra något roligt utav det och vi började sälja våra första flaskor. För att göra flaskorna lite finare fick vi även hjälp av Viktors flickvän som hade massor av stämplar och etiketter.

V; För de första slantar som vi fick in köpte vi nya flaskor för att kunna sälja flera.

  • Vart kommer namnet ifrån?

V; Vi kände att vi vill göra lite mer och vi kom i kontakt med Johan Hedberg (MatGeek). Vi skickade en flaska till honom för att få respons och lite inspiration. Efter att Johan hade publicerat bilder på flaskan började mailen om förfrågningar strömma in. Då hade vi inget namn och vi fick gå lite på känsla.

G; Namnet hade vi verkligen problem med, men ett namn behövdes när köpförfrågningarna rullade in. Vår tanke var att ha ett internationellt namn, men samtidigt behålla det genuina i vad varumärket står för. Därför blev Swedish Tonic det självklara namnet.img_4157

  • Hur träffade ni på Anton?

G; Kunderna hade börjat höra av sig och vi kände att en hemsida behövdes. Så jag höll på med att skapa en hemsida för Swedish Tonic när Anton passerade av en slump i kårhuset. Han märkte snabbt att jag behövde lite hjälp med e-handel och började direkt komma med förslag på ändringar. Ändringarna var av betydligt svårare karaktär och då insåg vi ganska snabbt att Anton var rätt för jobbet.

A; Haha, ja det såg inte bra ut. Men från att jag hjälpte Gustav första gången så har allt gått väldigt fort.

  • Hur är rollfördelningen i gruppen?

Alla; Vår matchning kan inte bli bättre!
Gustav är VDn som är den främsta personen ute i fält men samtidigt den som släcker bränder.
Viktor är ekonomichefen, personen som är framtidstänkaren i gruppen och står för livsmedelsbiten. Anton står för allt kring IT och e-handel.

  • Vad var ert mål med Affärsänglarna?

V; Vi hade inte stora förväntningar utan vi var ganska avslappnade. Det var en vän till oss som var engagerad i Entreprenurs Academy och vi blev intresserade. Vi anmälde oss väldigt tidigt, innan Anton hade hoppat på, och förväntningarna växt under tiden. Men det vi främst tänkte på att vi ska lära oss att pitcha och pröva på hur det känns att stå framför en jury.

G; Haha, vi trodde ju inte att det skulle gå så bra. Tanken var som sagt att testa affärsidén och få feedback på den. Då vi förstod att det var en kunnig jury ville vi få ut så mycket som möjligt under den korta tiden.

  • Hur var pitchen?

A; Vi delade ut en produkt innan vi började pitcha. Det gjorde att vi fick mer tid och juryn fick en fysisk produkt som de kunde hålla i samt se vad det egentligen var för något vi ville sälja. Då fick även lite mer tid med juryn vilket kändes bra.

G; Pitchen var väldigt kort men efter den var det frågestund. Juryn ställde många frågor och de visade stort intresse vilket kändes väldigt bra.img_4144

  • Vad har det gett er mest från Affärsänglarna?

Alla; Själva Affärsänglarna. Utan eventet skulle vi inte ha hållit i en pitch och tack vare responsen fick vi mer självförtroende. Det som vi även fick lära oss är att skapa ett underlag på vilka frågor som kan tänka.

  • Vad har hittills varit tuffast på resan?

G; Det kommer lite hinder då och då hela tiden, det är svåra är att veta framtiden.

A; I början var det mer panik, nu har vi mer andrum.

V; En svårighet är att göra allt som man ska göra i rätt ordning och inom rätt tidsspann. Prioriteringen som tar tid, men det får man kämpa sig igenom.

  • Är ett samarbete med investerare som ni har tänkt er?

A; Det blev diskussioner efter pitchen om hur mycket vi ville ha investerat i bolaget. När vi hade diskuterat ett tag så kom vi överens om en summa. Men vi blev tillsagda att inte le när vi går ut från rummet och att vi inte fick säga till någon, trots att de var fler grupper som skulle pitcha. Men då visste vi egentligen inte hur samarbetet skulle vara.

G; Precis och vi hade inga förväntningar då vi inte hade någon referens. Men i början var det som julafton varje dag, affärsänglarna kom alltid med nya överraskningar. Däremot var det viktigaste att det är personer och inte pengar som ska in i företaget. Investerarna förväntar sig mycket av oss, vi är lite som lärjungar. De öppnar dörrarna men det är vi som måste kliva igenom de.

  • Vad är ert nästa mål?img_4141

V; Visionen är att ändra bilden av tonic och dess användningsområden. Det är världens äldsta grogg och vi vill ta tillbaka tonicen till vad den tidigare har varit – En riktigt tonic är gul. Tonic är en ingrediens som kan arbetas på olika sätt och används i fler drinkar. Vi vill också visa att tonic är en mogen smak för alkoholfria drinkar.

G; Men annars är målet att etablera varumärket i rätt forum och inte rusa fram för fort.

  • Swedish Tonic bästa tips för entreprenörer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Om Klara-Maria

Presentationen ”Här är en entreprenör” kändes mäktig första gången jag fick den. Jag ska hjälpa dig att få samma känsla. Denna blogg är alltså ett stöd för dig som är entreprenör med eller utan ett bolag.

Läs mer om Klara-Maria

Instagram

Tidigare inlägg

Kategorier
Arkiv