Entreprenörden logo

Sommarinspiration – Clicko

Hanna Malmström är 38 år i sommar. Tillsammans med sin man och 2 barn bor hon i ett kedjehus i Uppsala. Hennes stora intressen är utomhusaktiviteter, det kan på vintern vara längdåkning och slalom eller snölek med barnen. På sommaren blir det istället fix i trädgården, löpning, utelek och promenader i skogen. En stor del av fritiden går också åt till vänner och familj samt att fundera på Clicko.

Clicko föds

Själva idén till Clicko fick jag när barnen var små och vi byggde bokstäver med tumstockar. Tumstockarna gick sönder hela tiden och var egentligen lite för svåra att bygga med för en 2,5 åring. Då kläckte jag idén om en magnetisk byggsats istället. Efter ett par vändor till garaget och olika tester hade jag en prototyp som fungerade och som barnen kunde bygga alla bokstäver med. Denna prototyp visade jag sedan för vänner och bekanta och konstaterade att det nog var en ganska bra idé. Att jag inte riktigt kunde släppa tanken på den heller var också ett gott tecken. Sedan började den långa resan som mynnade ut i att jag bildade bolaget Hatori 2016 (då var jag 36 år lite drygt). Till en början var det som en hobby men jag drev det som ett bolag direkt (enskild firma) för jag visste att det var dit jag ville. Det var det som var en del av målet.

Jag drivs nämligen extremt mycket av mål. Och att prestera och testa nya saker. Säger någon ordet tävling är jag uppe på tå direkt! Jag älskar att planera, strukturera och sedan köra hårt mot det målet som jag planerat för.

Clicko, verksamheten

Clicko är en magnetisk byggsats i trä med syfte att lära barnen bokstäver genom att låta dem bygga bokstäverna själva, bit för bit. Byggsatsen består av 11 delar och tillverkas i Sverige. De olika delarna kan barnen kombinera på flera sätt och därmed kan de bygga alla bokstäver i alfabetet men även ord, namn och siffror.  

Eftersom barnen bygger bokstäverna själva ökar de sin förståelse för hur bokstäverna ser ut och hänger ihop. Ett I kan bli ett V som sen blir N och M. Dessutom går det med barns enorma fantasi att bygga massa annat kreativt med Clicko!

Målet som jag ser det är en visuell bild, jag gillar att se saker i bilder, och denna bild är ett barn som helt självmant gosar ner sig i soffan under en filt och med en lampa tänd och tar fram sin favoritbok och börjar läsa. Jag vill bidra till denna situation, jag vill med Clicko och min verksamhet gör steget till lära sig läsa roligt, kreativt och lekfullt. För att nå dit tar jag fram och utvecklar leksaker som stimulerar till lärande och som går att använda till flera lekar än endast en.

Jag driver bolaget i Uppsala, Sverige

Hanna, entreprenören och företagaren!

Om jag är entreprenör eller företagare? Det är en svår fråga. Har aldrig satt den ena eller den andra ”stämpeln” på mig. Men jag driver ju bolag och har förverkligat en nytänkande idé så jag skulle säga att jag är båda två.

Entreprenörsresan med Clicko

Det svåraste var att veta hur jag skulle göra. Hur skulle jag gå från idé till marknad?

Efter att jag 2013 kläckte idén låg den vilandes i 3år, just därför att jag inte visste hur jag skulle göra. Under följande år tog jag fram min prototyp då och då. Visade andra, lekte med barnen och konstaterade att “jo, den var bra”. Började googla på massproduktion i Asien men insåg att det skulle bli jättedyrt. Och då vågade jag inte. Tänk om ingen skulle vilja köpa? Och vart skulle jag få flera 100 000 kr ifrån? Hur hanterar jag lager och hur skulle jag sälja? För många svåra och stora frågor så jag la i princip ner.

Men så en sommarkväll 2016 (3 år efter idén kläcktes) fick jag nys om Uppsala innovation Centre, UIC, och deras affärsutvecklingsprogram. Där kom jag i kontakt med något som kallas LEAN CANVAS och fick i och med detta ett arbetssätt att förhålla mig till. Jag lärde mig att Tänka rätt och framförallt att börja i rätt ända. Jag trodde att jag var tvungen att ha ett stort lager, en helt färdig produktion och en komplett produkt innan jag kunde kliva ut på marknaden. Men så är det inte. Därmed! Skulle jag göra om resan skulle jag tagit kontakt med UIC direkt så att jag hade kommit igång och kommit ut på marknaden år tidigare.

Uppoffringar för företaget

I tidigt skede var det fritiden som rök, och med den träningen. All extra vaken tid lades på Clicko. Inte hållbart i längden och därför sa jag upp mig från mitt “vanliga” jobb och valde att från september 2017 satsa allt på Clicko. Med andra ord offrades istället en inkomst och familjen har fått klara sig på min mans inkomst under ett år nu. Så guldkanten på vardagen har definitivt offrats i detta läge.

Vanliga misstag?

Utan att ha något som styrker detta tror jag att ett vanligt misstag är att man inte kollar med den potentiella kunden/marknaden att de tycker produkten/tjänsten är bra. Har du tagit fram en fantastisk grön boll men marknaden önskar en blå kub så kommer de gröna bollen inte sälja tyvärr. Och då lägger man massor med tid och pengar på något som inte ger intäkter.

Varför ska man driva företag?

Det är ett enormt självförverkligande och utvecklande rent personlighetsmässigt. Också väldigt häftigt att vara den som styr skeppet och sätter ut målen, beslutsvägarna är otroligt korta (jämfört med stora koncerner jag jobbat i tidigare) och det är fantastiskt roligt att se hur andra människor gläds när de tar del av ens produkt.

Att jag sedan i och med företagandet har fått möjligheten att föreläsa om att starta eget och ge tips till andra i liknande situation är helt otroligt roligt! En enormt stor positiv effekt av att driva eget.

Hannas tips till dig som vill driva företag

    • Ut och prata om din produkt och ta reda på vad dina kunder vill ha
    • Sälj in din idé, du behöver inte ha ett enormt lager/produktion utan man kan komma långt initialt med att sälja in idén och prototypen. När det sedan finns en lista på köpare, då kan man börja tillverka.
    • Håll det enkelt till en början, vad är kärnan i din produkt? Börjar med att utveckla/sälja den, sen kan man med feedbacken från kunderna jobba fram resten. På så sätt blir utvecklingen åt det håll kunden önskar och du kommer snabbare ut på marknaden till en lägre investering.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Om Klara-Maria

Presentationen ”Här är en entreprenör” kändes mäktig första gången jag fick den. Jag ska hjälpa dig att få samma känsla. Denna blogg är alltså ett stöd för dig som är entreprenör med eller utan ett bolag.

Läs mer om Klara-Maria

Instagram

Tidigare inlägg

Kategorier
Arkiv