Sommarinspiratör Biim Frischenfeldt – Uppsalatjejen som vågar trotsa musikbranschens mansdominerade värld

Biim Frischenfeldt är en frisk fläkt och personifierar den energi som hon vill förmedla i sitt musikbolag. Biim startade sitt första företag redan som student, hennes entreprenörskap har utvecklats och idag driver hon Yellow Music United AB. Ett lite annorlunda musikbolag som fokuserar på att stötta, utveckla och engagera unga kvinnor i musikbranschen. 

”Det som motiverar mig är att hjälpa och inspirera andra unga kvinnor i musikbranschen, Att se dessa unga kvinnor hitta verktygen för att ta för sig, det ger mig en enorm drivkraft till att fortsätta utvecklingen av Yellow Music”, säger Biim.

Biim Frischenfeldt, är grundare av Yellow Music United

Vem är du som person Biim Frischenfeldt?

Jag är född och uppvuxen i Uppsala, det är också här som jag driver mitt musikbolag, Yellow Music United AB. Jag skulle beskriva mig själv som en fartfylld, kaotisk, musiknörd på 26 vårar. Ibland tenderar jag att flyga iväg i både visioner och drömmar. Men jag är ett strukturerat kaos, en energiknippe med en gnutta ångest. Jag är positiv och räds inte för att gå utanför boxen – det sporrar mig snarare.

Jag bor tillsammans med min sambo och hemmet är mitt ”safe space”, en lugn plats där jag kan ladda batterierna. När jag inte driver bolag försöker jag ge mig själv tid till akvarellmålning eller att gå ut i skogen på promenad. Min största drivkraft är livet i sin helhet, jag älskar att leva! Både genom det fina och det fula.  Att måla livet i de färger man själv väljer gör mig inspirerad de flesta dagar.  

Företaget Yellow Music United AB

Yellow Music United AB är ett musikbolag vars mål är att verka som en navigator inom musikindustrin. Grundsyftet med bolaget är att pusha kvinnor in i musikbranschen. Genom att erbjuda olika tjänster hjälper vi artister och band till att bygga en självständig musikkarriär, exempelvis erbjuder tjänster såsom: sång och- scencoachning, kurser i musikproduktion för tjejer samt vägledning inom organisk marknadsföring och grafisk profilering mot ett proffsigt artist-ID. En nyhet för Yellow Music är att vi nu vägleder artister inom digital distribution av sin egen musik, där artisten har full kontroll på sina royalties och andra intäkter.  

I början drev jag verksamheten hemifrån min lägenhet på 20 kvadrat, det var inte hållbart. Men efter ett halvår hittade jag en lokal i Salabacke och nu firar vi två års jubileum där. Det är mycket lättare att släppa jobbet och leva balanserat med kontor och studio. Yellow Music var min trygghet och min motivation under en tuff tid i livet, därefter har det blivit en trygg zon för många andra. Målet med Yellow Music är att vara en stöttepelare, en plats där man inspireras och inspirerar! 

Studio Yellow Music United

Hur ser framtidsplanerna ut?

Om 5 år ska Yellow Music ha ett dedikerat kvinnligt team, huvudkontoret är fortfarande i Uppsala, men målet är att Yellow Music ska bli rikstäckande och att vi även finns utanför Sveriges gränser.  

Visionen är att Yellow Music ska göra ett avtryck i den svenska musikbranschen. Med vår gula solros och vår positivitet kommer vi att stå i framkant och leda musiksverige mot ökad jämställdhet. Vi ska vara en inspiration så att fler artister väljer att bli självständiga.  

Resan till entreprenörskap 

Jag var 18 år och skulle precis ta studenten när jag startade mitt första företag. Företaget hette Biim och det var 2015. Därefter, 2017, blev jag delägare i ett skivbolag från Uppsala, Do Music Records. Yellow Music United startade jag 2021.  

Jag är uppvuxen med en pappa som är entreprenör och mig var entreprenörskap ett självklart livsval. Jag valde att starta Yellow Music eftersom jag själv haft dåliga erfarenheter från musikbranschen. Jag ville skapa någonting annorlunda, ett positivt musikbolag och det har blivit mitt livsuppdrag, dessutom tycker jag att det är riktigt roligt! Jag vill lyfta kvinnliga, unga, kreativa själar. Jag är väldigt stolt över helheten Yellow Music. Allt det lilla runt omkring som många kanske inte tänker på, men som förknippas med mig och bolaget. Ja, jag är stolt över den grafiska profil jag byggt upp kring Yellow Music. Sedan är jag också väldigt stolt över att alla mina klienter har stannat med mig på resan. Trots förändringar har vi hållit ihop som ett lag.

Jag har lärt mig enormt mycket, särskilt i början. Det var stormigt att starta bolag mitt i en pandemi när många andra företag gick i konkurs. En viktig lärdom som jag försöker påminna mig själv om hela tiden är att bara göra och inte tänka för mycket.  

Biim, vilka fördelar och utmaningar har du upplevt på vägen?

Det bästa med att vara entreprenör är friheten, jag älskar verkligen den och jag älskar också att förverkliga mina egna idéer. 

Min unga ålder har varit en svårighet, många av mina vänner befann sig i en helt annan fas i livet än jag. Jag fick ofta välja bort olika aktiviteter för att jag behövde jobba. Sedan har tiden varit en utmaning – jag har alltid behövt mer tid!  

Att balansera jobb och fritid har också alltid varit svårt och det jobbar jag på. Min sambo har varit en stor hjälp i den processen. Eftersom musik har varit laddstationen där jag hämtat energi, men nu blivit mitt jobb, så är det svårt. Jag var tvungen att hitta nya aktiviteter för att samla energi.

Studio Yellow Music United

Biims tips till andra entreprenörer?

  1. Jag tror att man tänker för mycket och det slutar med att man inte gör något alls. Eller att man jämför sig för mycket med andra. Någonstans måste man nog ha en inre stolthet, klappa sig själv på axeln och säga – ”Jag är bäst, det här kommer jag att klara av!” 
  2.  Nätverka – var aktiv i sociala medier, gå på nätverksträffar för andra entreprenörer. I min bransch är konserter och releasefester också bra nätverksplatser.  Var inte rädd för att bjuda in dig själv till olika fester eller träffar. 
  3. Jag tycker att vi ska påminna oss själva och varandra om att ens värde som företagare inte mäts i endast omsättning, antalet klienter eller projekt man har i luften samtidigt. Och att det är okej att misslyckas. Med en sund bild tror jag att man kan komma längre. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Om Klara-Maria

Presentationen ”Här är en entreprenör” kändes mäktig första gången jag fick den. Jag ska hjälpa dig att få samma känsla. Denna blogg är alltså ett stöd för dig som är entreprenör med eller utan ett bolag.

Läs mer om Klara-Maria

Instagram

Tidigare inlägg

Kategorier
Arkiv