Entreprenörden logo

UF-företagare för en dag

ufI onsdags anordnades evenemanget “Entreprenörskap på riktigt, Ung Företagsamhets mässa 2016”. Själv har jag aldrig haft ett UF-företag men jag fick praktisera lite under mässan. För UF-företagen började dagen kl 08.30. Då anlände eleverna, med sina nära och kära, till Fyrishov för att börja bygga upp sina montrar. Det jag gillade när vi klev in på Fyrishov var atmosfären, känslorna från de UF-företag vi träffade var bland annat förväntan, nervositet och stress – som det bör vara en dag som denna! Alla elever var väldigt taggade och det var svårt att inte bli smittad av den känslan.

Redan vid 10.00 var de första montrarna klara och vi frågade några UF-företag var de hade fått sin inspiration från:

entreprenorden-UF-massa-2016-3Cake2Go – tre härliga tjejer som läser andra året på Westerlundska gymnasiet. Tjejerna hade fått inspiration från förra året mässa men samtidigt hade alla passion för bakning. Deras slogan var ”du kan fika även om tiden inte räcker till”. Cake2Go sålde tre olika sorters mug cake – nutella, brownie eller banan. Jag och Adam tog en välförtjänt paus på eftermiddagen hos dessa tjejer – det smakade smaskigt!!

entreprenorden-UF-massa-2016-12Redligsbil – består av fyra elever från Högbergsskolan i Tierp. Alla läste första året på fordonsprogrammet. COOLT – några av mässans yngsta deltagare!! Deras inspiration grundade sig i deras intresse och idén passade bra med deras utbildning. UF-företaget erbjöd bilrekond till ett förmånligt pris.

14.00 började mässan och något som vi på Entreprenörden gillade var UF-företagarnas fokus på CSR. Många var inriktade på att ta ett hållbart ansvar och vissa stöttade olika välgörenheter. Däremot hade i princip alla utgått från en välgörenhet när de började spåna sina affärsidéer. Vi hade möjlighet att träffa några företag och fråga vad som var det svåraste med ett ”CSR”-UF-företag.

entreprenorden-UF-massa-2016-6Carryful – ett UF-företag som bestod av tre tjejer som läste sista året på estetiska programmet på Grafiskt utbildningscenter. Affärsmodellen baserades på att sälja miljövänliga tygkassar med utrotningshotade djur på. 25 % av UF-företagets försäljning går oavkortat till WWF. Tjejerna berättar att det svåraste var marknadsföringen via sociala medier. De hade inte nått ut till lika många som de hade beräknat och därmed var försäljningen trög. Samtidigt berättar de att så fort någon kund hittade dem leder det alltid till försäljning.

entreprenorden-UF-massa-2016-41Jorden runt – bestod av en grupp elever från Westerlundska gymnasiet. Alla gick i samma klass och de läste andra året på handelsprogrammet. UF-företaget grundade sig i att vara återförsäljare åt Studieförbundet vuxenskolas bok ”Kallt men snällt”. Boken handlar om 16 invandrare och deras berättelser om hur välkomnandet i Sverige har varit. De har ett fantastiskt initiativ men de ansåg att det var svårt att vara en återförsäljare. UF-företaget hade gärna arbetat mer med CSR-frågor och vill utveckla konceptet mer på sitt sätt.

entreprenorden-UF-massa-2016-49Save the breast – tjejer med bröst ritade på tröjan väckte mitt intresse. Gruppen bestod av fyra tjejer från frisörprogrammet på Grillska gymnasiet. Affärsmodellen bestod av att sälja armband och berlocker, för att sänka en summa till bröstcancerfonden. Det svåraste för dem var att de inte kunde beställa alla produkter som de ville sälja och därmed gick försäljningen inte som planerat. Anledningen är att tjejerna är under 18 år. Därför rekommenderar de att ha ett UF-företag under tredje året.

entreprenorden-UF-massa-2016-51Run2gether – ett UF-företag som uppmärksammar två samhällsproblem. Företaget består av fyra tjejer som läser tredje året på ekonomiprogrammen på Lundellska gymnasiet. Tjejerna anordnar ett lopp på 5 km och säljer sportstrumpor för att få intäkter. Loppet är till för att uppmuntra det välmående som tillkommer när man idrottar. Dessutom skänker de sin vinst till barncancerfonden. Tjejerna berättar att det svåraste är all administration i form av tillstånd. Det är mycket planering som involverar många parter och det är inte alltid smidigt. Ett lopp är en enkel insats men bidrar till mycket – vill du delta sker det den 19/3.

Alla elever vi fick chansen att prata med berättade att UF-resan inte har varit likt förväntningarna. För de flesta har det varit svårare än vad de hade tänkt sig från början men mycket lärdom har tillkommit. Vi träffade ett UF-företag som fick ändra allt i sista minuten.

entreprenorden-UF-massa-2016-7Candyprince – en grupp killar som läser tredje året på Celciusskolan träffade på många motgångar under sin resa. De berättar att de var nära på att ge upp med den första idén men företagande var väldigt roligt, vilket gjorde att de bytte riktning. Några veckor innan själva mässan kom de igång med sin nuvarande idé – sälja läsk och godis. Däremot är det inte vilka varor som helst, utan de säljer varor som butiker inte längre vill sälja på grund utav utgångsdatum. Killarna säger att godis knappt kan gå ut och därför tar de hand om varorna från butiker som de sedan säljer billigare. Godis och läsk är väldigt populärt att förtära på mässor, därför kunde de inte plocka fram det förrän mässan började.

När vi gick runt på mässan såg vi att det var vanligt med 2-4 elever per UF-företag. Däremot såg vi att det även förekom företag med enbart en medlem. Vi fick möjligheten att fråga det UF-företaget som hade flesta elever – 9 stycken!! – om hur det fungerar med gruppdynamik under UF-resan.

entreprenorden-UF-massa-2016-9WashYourBrush – består av klasskamrater som läser tredje året ekonomiinriktning på Jensen gymnasium. UF-företaget säljer sminkborstrengörare. VDn Emelie säger att leda gruppen har varit en enorm utmaning. Anledningen är att många elever leder till många viljor. Lösningen blev att sammansvetsa gruppen och dela ut ordentliga roller. Emelie säger att det var svårt i början men det blev bra väldigt snabbt. Hon är väldigt nöjd med allt de har presterat. Jag är imponerad av hennes insatser som VD för en grupp på 9 personer – det är inte enkelt!

Ett annat tema som visualiserats under mässan var ”mat”. Det varierade mellan varor, gåvor, fika eller redskap för köket.

entreprenorden-UF-massa-2016-36Easy Juicy Fruit – två tjejer som läser första året på Thorén Business School importerar två spexiga varor till försäljning. Varorna är tänkta att skapa juice av olika slag, ena var en juicepress kopplad till ett glas och den andra var en spraymojäng som trycks ner i citrusfrukter för att till exempel spraya på en lax. Deras varor hade ett högt försäljningstryck och jag hann köpa en. Tjejerna berättade att det var roligt att arbeta med annorlunda produkter men i detta fall kunde det bli väldigt kladdigt när de skulle demonstreras.

entreprenorden-UF-massa-2016-46Delikatesskartan – av sprudlande energi blir vi bemötta av just detta UF-företag. Tjejerna kom från Fridegårdsgymnasiet där de läser tredje året på ekonomiprogrammet. UF-företaget erbjuder närproducerade delikatesser i olika format. De vill framhäva närproducerat i en roligare och personligare förpackning. Företaget säljer paketerbjudanden till företag som vill ge bort gåvor till sina kunder eller medarbetare men privatpersoner har även möjlighet att köpa UF-företagets varor. Tjejernas energi smittade inte bara mig – de vann olika priser, bland annat för Årets Varumärke och Årets Tillväxtföretag.

Under mässan försökte UF-företagen sälja sina produkter eller tjänster. Mellan 14.00-19.00 fick vi träffa många charmörer och bra säljare. Vi tog chansen och prata med några av dem.

entreprenorden-UF-massa-2016-35Young Magic – jag älskar magi och på mässan fanns det två herrar som förbluffade mig. De bjöd in mig på några korttrick och jag gick helt chockad därifrån. Grabbarna är klasskamrater som studerar andra året på Thorén Business School. De skapade sitt UF-företag baserat på sin hobby och planen är att fortsätta med företaget när UF-resan tar slut. Deras mål var att plocka hem priser och det gick bra! De vann kategorin ”Årets Tjänst” – klockrent!

entreprenorden-UF-massa-2016-52True Gent – fyra stiliga elever som läser ekonomi-och teknikprogrammet på Fridegårdsgymnasiet var nästa charmiga gäng. UF-företaget sålde tre olika kit med herrassocierar; klassiskt, marint och säsongsanpassat. Denna grupp påvisade att det är viktigt att charma sina kunder – UF-företaget vann olika priser, bland annat ”Årets Vara” och VDn fick priset för ”Årets säljare”.

Det är alltid spännande med teknik och en del UF-företagare hade olika tjänster eller produkter som involverade olika förgreningar inom teknik. Vi fick även träffa företag som hade tagit fram prototyper som vi fick känna på. Vi frågade UF-företagen om vilka är de främsta lärdomarna.

entreprenorden-UF-massa-2016-44Inouvs – UF-företaget som hjälper dig att kassen som hänger på cykelstyret inte slår mot ditt knä när du cyklar. Gruppen bestod av ett gäng klasskamrater från teknikprogrammet på Fyrisskolan. De hade utarbetat tre olika prototyper men tyvärr var det ingen som passade perfekt och de hittade en redan klar produkt som de säljer. Den främsta lärdomen är att produktutveckling tar tid. Man måste ha tålamod och vara beredd att anpassa sig.

entreprenorden-UF-massa-2016-39Flying High Project – gruppen bestod av tre killar som pluggar olika program tredje året på Katedralskolan. Affärsmodellen grundade sig i att sälja bland annat drönare via e-handel. De berättar att det svåraste var att kombinera sitt företag med studierna och att hitta sponsorer. Lärdomen från UF-resan har varit att företagande kräver mycket mod, både när man representerar sin idé men också när man ska ringa sponsorer eller samarbetspartner.

entreprenorden-UF-massa-2016-43OneKey – fem härliga killar som läser design och produktutveckling på Fyrisskolan stod för detta företag. UF-företaget sålde en smidig nyckelhållare med en estetisk design. Deras främsta lärdom var att en företagsresa inte är spikrak. Det är många hinder som kommer på vägen vilket gör att tidsbudgetar ofta revideras. Trots deras hinder på vägen skapade företaget en fin produkt och vann priset för ”Årets Värdskap”.

entreprenorden-UF-massa-2016-45Tracelet – När mässan satte igång tävlade tre olika företag om titeln som ”Årets reklamfilm”. Filmen som vann gjordes av detta UF-företag och den skapade en stark känsla – tänk dig, hur skulle du känna om du förlorade ditt barn? UF-företaget består av killar från ekonomi-och teknikprogrammet på Fridegårdsgymnasiet. De har utvecklat en telefonapp som är kopplad till ett GPS-armband. Den största lärdomen killarna har är att man måste nyttja de positiva händelserna i företagandet då man möter mycket motgångar. Killarna berättar att de har påträffat många motgångar men så fort något kul händer glömmer de bort det dåliga. Förutom deras första vinst och vann UF-företaget även ”Årets produktutveckling”.

Helt plötsligt blev klockan 19.00 och Fyrishov stod i princip tomt. Det är svårt att förklara alla dessa känslor som jag fick uppleva under dagen. Alla UF-företagare gav så mycket positiv energi och de bjöd hjärtligt in oss i deras värld. En känslomix av tävlingsinriktning, stress, nervositet och glädje var något vi fick uppleva. Det är lite tråkigt att jag aldrig fick driva ett UF-företag men det var roligt att få testa på atmosfären. Jag önskar alla UF-företagare stort lycka till och jag vill tacka för att jag fick träffa er!

Ett svar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Om Klara-Maria

Presentationen ”Här är en entreprenör” kändes mäktig första gången jag fick den. Jag ska hjälpa dig att få samma känsla. Denna blogg är alltså ett stöd för dig som är entreprenör med eller utan ett bolag.

Läs mer om Klara-Maria

Instagram

Tidigare inlägg

Kategorier
Arkiv