Entreprenörden logo

Goda affärer, på riktigt.

Hej, detta är Sam från TRINE ! Har aldrig bloggat förr, så när Klara-Maria frågade efter gästinlägg är det enda entreprenöriella svaret tydligt – Heck yeah!

Detta är en pitch till alla entreprenörer där ute att kompromisslöst fokusera på goda affärer, på riktigt. Affärer som på en och samma gång är lönsamma, har god social och miljömässigt påverkan. Varför skulle du slösa din värdefullaste råvara – din tid – på att endast nöja dig med en tredjedel.

TRINE

På TRINE har vi en tydligt fokus på goda affärer. 1.2 miljarder människor globalt lever under energifattigdom vilket bl.a. innebär att barnen som varje kväll studerar under fotogenlampor inhalerar avgaser motsvarande två paket cigarettrökning p.g.a. inomhus förbränning. Helt i onödan då solenergi redan idag är både bättre och billigare än fotogen. Genom vår digitala investeringsplattform finansierar vi solenergiprojekt för att eliminera energifattigdom.

Privatpersoner  kommer till TRINE och investerar för att tjäna pengar och göra gott på samma gång. Det genererar intäkter till oss, vår lokala solenergipartner kan skala upp sin verksamhet och slutkonsumenterna reducerar sina energikostnader genom att byta från fotogen och diesel till solenergi. En affär som är bra för plånboken, för slutkonsumenten och för planeten. Därför heter vi just TRINE som betyder trippel på gammalbrittiska.

Kärt barn har många namn…


Den här typen av tänk har för många namn (skitjobbigt!) Här är en icke komplett lista av inte allt för viktiga fraser: Triple Bottom Line (TBL), people planet profit, socialt entreprenörskap, blended value, inclusive business…. Man förstår liksom att Göteborgshumorn är globalt skalbar när man lär sig att de två förmodligen största impact investing organisationerna globalt heter GIIN och en annan Toniic. (OBS inget skämt, googla själv)

Klart det är toppen med terminologi för att ha ett gemensamt ramverk för samtal, events och nätverk. Nackdelen är att det lätt blir stökigt och exkluderar den stora allmänheten som egentligen inget hellre vill än att vara med. Vunnet är när normalläget är goda affärer i alla lägen. När det inte är valet mellan investing eller impact investing som gäller för småsparare och finansvärlden. Valet står helt enkelt mellan investing eller evil investing, och så är det upp till  folk att välja fritt.

Värdet du erbjuder

Egentligen så är det väl intuitivt, erbjuder du mer värde för samma resurskostnad vinner du… erbjuder du trippelt värde istället för endast ett vinner du. Det är det enda som är hållbart i längden. Om hela grejen med ditt företag är goda affärer, på riktigt, får du följande fördelar:

  • Nöjdast och bäst kunder som förgyller din vardag
  • Smartast och mest motiverad rå-talang till team
  • Bäst och mest flexibla investerare som är med dig långsiktigt

Sam Manabergi, TRINEUtöver det är det väl egentligen bara en schysst lokal och (lyx)kaffe du behöver för att lyckas.

Kört hårt, Sam Manaberi

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Om Klara-Maria

Presentationen ”Här är en entreprenör” kändes mäktig första gången jag fick den. Jag ska hjälpa dig att få samma känsla. Denna blogg är alltså ett stöd för dig som är entreprenör med eller utan ett bolag.

Läs mer om Klara-Maria

Instagram

Tidigare inlägg

Kategorier
Arkiv