Entreprenörden logo

Sommarinspiration – Love Potion Brewery

Annie Nilsson är 29 år och bor tillsammans med sin sambo i Göteborg. När hon inte brygger öl jobbar hon med ekonomi. Annars älskar hon att åka skidor. Joanna Wever är 31 år och bor tillsammans med sin sambo i Göteborg. Joanna driver en elgrossist och älskar att klättra och vandra. Idag driver de bryggeriet Love Potion Brewery och har bland annat live-bryggt i Nyhetsmorgon. 

Love Potion Brewery – början

Vi träffades på hedens fotbollsplaner en sen kväll för fem år sedan när vi båda tyckte det var en lämplig idé att återvända till fotbollen, korpen. Några matcher (tårar och svordomar, skratt och medaljer) och två trasiga knän senare började vi brygga öl istället. Efter en pubkväll som slutade med en ifrågasättande kommentar mot att kvinnor drack öl köpte vi vårt först BIAB-kit. Nästa morgon bryggde vi vår första öl. Det tog ett år innan vi köpte vårt första lilla bryggverk och fyra år innan vi lanserade vår första kommersiella öl. 

Vi startade företaget för att utmana oss själva och testa branschen. Vi investerade naturligt mycket tid då intresset växte och i takt med det insåg vi att vår öl började bli riktigt bra. Med en bakgrund inom försäljningsledning och att driva projekt föll det sig naturligt att ge detta intresse ett organisationsnummer.

Love Potion Brewery

Vi är spökbryggare likt flera duktiga bryggare i branschen. Vår företagsform möjliggör ett flexibelt arbetssätt, och genom att röra sig bland flera olika bryggerier träffar många kompetenta öl-kollegor. Vi blir ständigt inspirerande och kanske viktigast utav allt: nätverkandet bland likasinnade. En annan stor fördel med att spökbrygga är att vi inte binder någon kapital. Genom detta minimerar vi vår risk och skapar ett mindre tidskrävande flöde för oss som deltids-entreprenörer. Det vi drivs av är det fina branschen har att erbjuda: människor, mässorna och hantverket. En stor passion för öl väckte nyfikenhet kring skapandeprocessen. Vår verksamhet driver vi av rent egoistiska skäl så vi kommer alltid låta det kreativa i oss driva verksamheten. Vårt fokus är att det ska vara roligt, inspirerande och rulla. Och ärligt talat – att dricka sin egen öl på puben är grymt!

Svårigheter i entreprenörskapet

Med en viss vana av att driva företag var det ändå som att börja om helt när vi gav oss in i alkoholbranschen. Informationen kring att få driva en alkoholskattepliktig verksamhet är svårtolkad och vi har fått gräva djupt för att få till allt på rätt sätt. En annan svårighet är (den som säkert de flesta upplever) att hinna färdigställa allt på önskelistan, tidsbrist,  parallellt med att vi båda har andra karriärer som vi brinner för starkt. 

Vi kan inte komma på någon baksida med företagandet. Det bästa är möjligheten till att välja själv, lyckan i att se sin vision verkställas, varierande arbetsuppgifter man inte normalt sätt stöter på på ett och samma uppdrag. Om vi skulle gjort om vår resa hade vi dragit igång verksamheten tidigare. 

Annie och Joannas tips

Främsta misstaget många gör? Det vet vi inte. Men ett tips är att skynda långsamt. Var noga med din marknadsplan och din behovsanalys. Behövs din produkt/tjänst? Vem är din kund? Och så vidare. Ett annat tips: var inte rädd för att be erfarna om hjälp. Ställ rimliga krav på dig själv och ditt företag. Ha kul. Och ta betalt. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Om Klara-Maria

Presentationen ”Här är en entreprenör” kändes mäktig första gången jag fick den. Jag ska hjälpa dig att få samma känsla. Denna blogg är alltså ett stöd för dig som är entreprenör med eller utan ett bolag.

Läs mer om Klara-Maria

Instagram

Tidigare inlägg

Kategorier
Arkiv