Sofia Jannati, Matilda Sandström och Boontariga Pipatanangura är trion bakom företaget Nordic Psychology – VR-företaget som erbjuder virtuella psykiatriska behandlingar. Tillsammans vill de revolutionera sjukvården genom att göra den effektivare och mer tillgänglig! Sofia kommer från Stockholm och älskar att gymma, dricka cava och resa, hon har bott i både Thailand och Washington D.C. Matilda är bosatt på Lidingö tillsammans med sin man och dotter, hon älskar både natur och storstadens puls. Uppsalabon Boontariga älskar att göra affärer, hon tillbringar gärna fritiden med sina hundar eller med sambon och bonusdottern.

Företaget Nordic Psychology

Boontariga: 2018 föddes företaget med målet att erbjuda helhetslösningar inom virtual reality (VR) till privat och offentlig sjukvård. VR är en “game changer” inom vården eftersom hjärnan reagerar som att den befinner sig i verkligheten när man interagerar i de digitala miljöerna. Med olika CE-certifierade behandlingsprogram mot exempelvis fobier, beroenden, stress, depression, PTSD och ätstörningar möjliggör Nordic Psychology effektivare och bättre sjukvård.

Matilda: När jag såg min medgrundare Boontariga prata på en frukostföreläsning så var det som när matadorerna såg tjuren Ferdinand, “Henne ska vi ha!”. Boontariga och jag delar samma värderingar om vad som är viktigt när man driver bolag och jag tror att en riktigt bra partner är A och O. Dessutom visade det sig att vi delade samma intresse om att förbättra och effektivisera vården vilket har gjort oss ostoppbara hittills.

Sofia från Nordic Psychology

Sofia: Nordic Psychology har för närvarande sitt huvudkontor i Stockholm. Vi bedriver också verksamhet i Norge och kommer att under nästa år komma igång på den finska och danska marknaden också. När det gäller vår verksamhet så är det en väldig stor skillnad att driva verksamheten i Sverige kontra våra nordiska grannländer. I Sverige är sjukvården offentlig vilket innebär att vårdcentraler och sjukhus inte har så mycket eget bestämmande kring vilka produkter som kan köpas in, dessutom måste allt upphandlas. Medan i våra grannländer är vården privat, vilket innebär att det finns större utrymme för att fatta egna beslut och det går mycket snabbare att få igenom affärer där.

Att bli entreprenör på Nordic Psychology – hur gick det till?

Matilda: Som uppväxt i en entreprenörsfamilj med föräldrar som har startat och drivit sommarland började min entreprenörsresa tidigt. Redan i ung ålder blev jag uppmuntrad att testa olika affärsideer, vilka var allt ifrån att starta en pannkakskiosk till att driva sockervaddsförsäljning eller ponnyridning.

Boontariga: Min entreprenörsresa började som 5-åring när jag försökte sälja vita stenar från min fontän, haha! Min mamma har alltid uppfostrat mig med att man inte får något gratis utan att man helt enkelt måste ta för sig. Tidigt började jag att arbeta med allt jag kom över då min mamma var ensamstående. Därför har jag testat allt ifrån att dela ut reklam, arbeta i storkök, hemtjänst, att vara nanny till telefonförsäljning, och det var där jag insåg att jag hade ett effektivt sätt att tjäna pengar. Redan som 16-åring tjänade jag 285 kronor i timmen på att sälja olika medlemskap. Jag valde bort att umgås med kollegor för att istället djupdyka i kunskap för att kunna argumentera med kunder som var minst dubbelt så gamla som jag.

Sofia: Min entreprenörsresa började genom Nordic Psychology. Företaget startades av Matilda och Boontariga, och ganska snabbt därefter hoppade jag på deras tåg. Jag jobbade några få timmar med att försöka hitta olika typer av bidrag och finansieringar som de kunde söka. Allteftersom tiden gick ökade mina arbetsuppgifter, och nu 10 månader senare tituleras jag som COO, eller verksamhetsutvecklare som det heter på svenska.

Hur är det att vara entreprenör?

Boontariga: Det positiva med att driva företag är friheten det medför och möjligheten att göra något meningsfullt. Baksidan med att vara företagare är att man aldrig helt kan koppla av. Jag lever och andas entreprenörskap så det är såklart svårt att få tiden att gå ihop, vilket kan gå ut över mitt eget välbefinnande, vänner eller familj. Med åren har jag tydligt lärt mig att mina drivkrafter är att hjälpa, nyfikenhet, utveckling, kunskap och frihet. Jag drivs av nya möjligheten att skapa affärer och jag skäms inte för att säga att jag drivs av pengar.

Sofia: Baksidan med företagandet är att det stundtals är ensamt, att det kan vara frustrerande att olika processer inte går snabbare. Men det positiva med att driva företag är när det går bra och vi får in nya kunder som kontaktar oss. Då vet vi att vi är på rätt bana och att det finns det en efterfråga på vad vi gör. Jag drivs av att få göra skillnad på ett eller annat sätt. Jag vill att det jag gör ska vara av betydelse för något eller någon.

Matilda från Nordic Psychology

Matilda​: ​Att vara entreprenör kan göra att vänner och det sociala livet tyvärr tar en del stryk. Familjen kommer jag alltid att prioritera högst men vänner har fått stå åt sidan ett litet tag nu när bolaget ska igång. Som tur är har jag förstående vänner som finns med mig ändå. Jag drivs av att förverkliga ideér och förbättra andra människors liv. Jag ska inte heller sticka under stolen med drömmen om en fin hopphäst, en sådan kan kosta upp till 40 miljoner!

Utmaningar under entreprenörsresan

Matilda: Jag är en person som ändrar matplan om jag ser att det är fler än en person i kön till köttet på buffen, det vill säga: jag hatar att vänta! Som entreprenör vill man mycket och att saker ska hända nu med detsamma, men ibland behöver man vänta på att kunderna ska fatta det rätta beslutet. Det är svårt att få tiden att räcka till. Även om det är otroligt roligt att arbeta med företagets framsteg, har jag har satt upp regler för mig själv om att exempelvis aldrig jobba efter 22.00.

Sofia: Det svåraste under min entreprenörsresa har varit ur ett ledningsperspektiv, när man startar något nytt är det svårt att göra saker och ting strukturerat. Det bästa man kan uppnå är organiserat kaos, men även det tar tid att uppnå. Sedan är det klart att det alltid finns en önskan om finansiering så att man kan få saker och ting på plats.

Boontariga från Nordic Psychology

Boontariga:​ ​Det svåraste under min entreprenörsresa har utan tvekan att slappna av och få balans. Det har även varit stundvis varit väldigt tufft i bolagen med likviditet och jag har haft många tuffa erfarenhet alltifrån knivar i ryggen, ägarutmaningar, svek till att tvingas ta beslutet att avgå och fusionera ett bolag som haft en väldigt fin start. Detta för att min pappa fick cancerbesked. Jag valde min pappa och det är något jag är tacksam att jag gjorde trots att det gjorde ont i mig. Men jag kunde nog inte då förstå hur jobbigt det egentligen var.

Tips till framtida entreprenörer

Sofia: Mitt tips till entreprenörer är att om man är “ny” entreprenör eller företagare så borde man absolut se till att hamna i olika hubbar och skaffa sig en mentor som man kan bolla idéer med. Men också att gå med i olika nätverk och träffa nya människor, att göra allt för att träffa likasinnade. Annars är det också bra att exempelvis nominera sig själv till olika listor och utnämningar, det är bra publicitet!

Matilda​: ​Det främsta misstaget de flesta gör i början skulle jag säga är att anpassa sig för snabbt och för mycket. Om du har en bra idé så kör bara kör, det kommer ge resultat.

Boontariga: Det främsta misstaget folk generellt gör är att vänta för länge på att få i kunder. Det är också viktigt att våga be om hjälp och inse vad just du ska eller inte ska göra. Mitt tips till entreprenörer är att våga köra, se till att du har en kundmålgrupp och följ ditt hjärta!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Om Klara-Maria

Presentationen ”Här är en entreprenör” kändes mäktig första gången jag fick den. Jag ska hjälpa dig att få samma känsla. Denna blogg är alltså ett stöd för dig som är entreprenör med eller utan ett bolag.

Läs mer om Klara-Maria

Instagram

Tidigare inlägg

Kategorier
Arkiv