Entreprenörden logo

Sommarinspiratör – Caroline Wieslander, grundare av Tvättarket

Caroline Wieslander, 31, startade företag tillsammans med hennes kollega och medgrundare Jessie. Tillsammans med sin man och deras två hundar bor hon i Miami och driver det Stockholmsbaserade företaget Tvättarket.

Hur började Tvättarket?

Tvättarket är ett hyfsat nyligen startat företag men jag och Jessie startade vårt första gemensamma tjänsteföretag redan 2015. Innan Tvättarket kände vi att tvättmedel är en av få produkter i Skandinavien där hållbarhet och hälsa inte står i fokus. Man tränar, äter hälsosamt och smörjer in sig med naturprodukter men använder samtidigt tvättmedel som är livsfarliga om man får i sig. Dessutom är ju tvättmedel en rejäl miljöbov utan att många känner till det. Vi testade en annan tvättprodukt innan som också var mycket bra men som fallerade på grund utav förpackningsmodellen. Efter det tog vi fram Tvättarket som därmed blev vårt nya startskott. 

Tvättarket idag

Tvättarket som förpackning är ungefär lika stort och smalt som ett kuvert vilket gör att det både är lätt att ta med sig men även smidigt att förvara. Det säljs som en prenumeration vilket innebär att man aldrig heller behöver tänka på att inhandla det och släpa hem det från affären. Man går helt enkelt in på hemsidan och väljer hur ofta man tvättar, för att sedan få hem förpackningarna i brevlådan så ofta man behöver. Prenumerationen är helt bindningsfri och man kan avsluta eller ändra sin prenumeration enkelt via en QR kod på baksidan av förpackningen. 

Tvättarket ska stoppa problembovar

Tvättarket är ett helt nytt sätt att tvätta på. Det är tvättmedel, sköljmedel och fläckborttagningsmedel allt i ett ultrakoncentrerat litet format. Innehållet är framtaget för att vara skonsamt mot barn vilket gör att produkten både är snäll mot hälsan men även mot miljön. När det kommer till miljön så är det flera aspekter som bidrar. Den största boven i industrin är överdoseringen vid varje tvätt. Det är en stor mängd kemikalier som går ut i vårt avlopp varje dag enbart för att vi överdoserar med tvättmedel. Med Tvättarket behöver man aldrig tänka på det då det redan är färdigdoserat. Man tar helt enkelt ett ark och stoppar i tvättmaskinen. 

Den andra boven är såklart transporten av tvättmedel. Det finns förpackningar i papp som är återvinningsbara vilket alltid är bättre än plast. Dock påverkar storleken på förpackningarna mycket och 1 lastbil fylld med Tvättarket motsvarar ungefär 97 lastbilar med “vanligt” tvättmedel, bara för att jämföra. Det gör med andra ord att det är betydligt mer miljövänligt att transportera Tvättarket än flytande och pulvertvättmedel

Vad är målet?

Företaget drivs av mig och min medgrundare på distans och på vårt kontor i stan. Försäljningen sker online via vår hemsida, via återförsäljare och via vår butik i Moodgallerian.

Målet vi har är att bli ett miljövänligt men samtidigt smidigt och billigt alternativ till de stora tvättkedjorna. Det ska helt enkelt vara ett självklart alternativ med överlägsna fördelar och om 5 år hoppas vi på att vi är just en av de större aktörerna när det kommer till onlineförsäljning.

Att starta ett helt nytt bolag

Att starta företag var en otrolig möjlighet för en rastlös själ som mig själv. Det har även varit en stor fördel att kunna bestämma över sina tider och rutiner själv. Jag är otroligt stolt över de två bolag som jag och min medgrundare byggt upp över tid. Och stolt över allt som jag har lärt mig under resans gång. Man glömmer lätt bort hur det var i början – med de sena och långa nätterna – och att det var dåligt betalt men det ledde oss också till där vi är idag. 

En av mina absolut största lärdomar är den tiden det tar att bygga upp ett nytt företag. Det är superroligt och en otrolig resa men jag har en förmåga att grovt underskatta tiden det tar från att man har en idé tills den är lanserad. Jag ångrar även att jag inte tidigt tog in finansiering för att få professionell hjälp med exempelvis design, som jag själv inte har någon kunskap om. Det har dock gått bra ändå men absolut bidragit till de stora förseningar som vi haft innan lansering.

Hur skulle du beskriva livet som entreprenör?

Det bästa med att driva företag är helt klart flexibiliteten att kunna bestämma över sina egna tider och arbetsuppgifter. Dessutom är det en fantastisk känsla att få arbeta för sig själv och att det som man lägger in i form av tid och engagemang är någonting som man får tillbaka. 

Att balansera jobb och fritid kräver mycket struktur samt hängivenhet. Det är en svår balansgång då det sällan finns ett slut på arbetsuppgifterna och därför måste man helt enkelt prioritera samt delegera. För att vara en bra företagare så måste man må bra på ett privat plan. Hur mycket fritid och återhämtning man behöver för det är individuellt men bör fastställas för att kunna hitta en bra balans. I början är det alltid värre tidsmässigt. Man har oftast mycket administrativt och inte än vanan och andra standardiserade rutiner. Med tiden upplevde jag det som att det blev lättare och därmed även mer produktivt arbete. En rutin som jag själv tidigt etablerade var att gå till kontoret för att arbeta. Det betyder att när jag är hemma så är jag ledig. Alla har såklart olika förutsättningar men detta är en av de ramar som jag själv satte upp.

This or that med Caroline Wieslander

Vill du komma i kontakt med Caroline?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Om Klara-Maria

Presentationen ”Här är en entreprenör” kändes mäktig första gången jag fick den. Jag ska hjälpa dig att få samma känsla. Denna blogg är alltså ett stöd för dig som är entreprenör med eller utan ett bolag.

Läs mer om Klara-Maria

Instagram

Tidigare inlägg

Kategorier
Arkiv