Jag älskar att se när team och individer växer. När de hittat sätt att kommunicera, bygga goda relationer och hittat sätt att strukturera samt följa upp arbetet så att det blir bättre resultat utan att behöva jobba hårdare. Att göra saker fast på ett smartare sätt.

Vilka är dina drivkrafter?

En stor motivator i jobbet är att hjälpa andra att få mer av det som är viktigt för dem. Att hitta sina egna värderingar och sina egna mål och kunna göra det till en naturlig del av arbetslivet oavsett om man jobbar som ledare eller medarbetare. Jag drivs av att lära mig nya saker och att hitta smartare och bättre sätt att lösa saker på som samtidigt tar hänsyn till människorna i verksamheten. Jag älskar att se när team och individer växer. När de hittat sätt att kommunicera, bygga goda relationer och hittat sätt att strukturera samt följa upp arbetet så att det blir bättre resultat utan att behöva jobba hårdare. Att göra saker fast på ett smartare sätt.

Verksamheten Kraft & Balans

Jag valde att starta företag för att jag ville byta inriktning efter en bakgrund från IT-branschen. Den typen av arbete jag ville göra passade bäst för mig att driva som egen företagare. Jag gillar flexibiliteten och att kunna styra själv i vilken riktning jag vill gå. Vilka utbildningar jag vill gå, vilka tjänster jag vill leverera och till vem etc. Det gör det roligt att gå till jobbet även om det också är tufft ibland.

Idag arbetar jag som coach, förändringsledare, föreläsare och utbildare i företag Kraft & Balans som jag drivit sedan 2013. I bolaget har jag också flera kollegor som jobbar som underkonsulter i olika uppdrag och med administration och sälj. Jag coachar mestadels ledare och team, samt utbildar andra i coachande samtal på en av Sveriges mest välrenommerade utbildningar: Gothia Akademi. Vi arbetar dels från ett kontor i Skövde där vi träffar kunder på plats, men vi jobbar också mycket digitalt både i individuella samtal och i digitala workshops. Jag har också en stor del av verksamheten i Göteborg där jag brukar jobba ute hos kunden. Det känns viktigt att kunna möta kunden på ett sätt som passar, så vi är flexibla. Men det är väldigt skönt att ha ett eget kontor att landa på och kunna stänga in sig på i lugn och ro när det behövs.

Målet med verksamheten

Målet är att driva ett livskraftigt företag som kan stötta människor i utveckling för att därigenom skapa framgångsrika och attraktiva företag. Jag ser att vi fortsätter hålla oss i framkant på våra expertområden för att kunna stötta kunderna på bästa sätt utifrån deras behov. Kanske blir vi ytterligare några konsulter, men det är viktigt för mig att Kraft & Balans förblir ett litet och personligt företag som kan ge det lilla extra till kunderna. I framtiden är vi kanske något större än vi är idag och gissningsvis har vi en lite annorlunda form på leveranserna. Det känns som att vi hittade hem för några år sedan och har hållit tråden sedan dess. Jag tror vi kommer följa samma linje, men växla upp en växel eller två.

Hur är det att vara företagare?

Att bygga ett företag helt från scratch utan något direkt nätverk i branschen har krävt jobb och uthållighet. Allt tar tre gånger så lång tid som man tror och ibland är det lätt att ha för bråttom. Företagare är man dygnet runt och då är det viktigt att ge sig tid för reflektion och att ta hand om alla delar i livet så man orkar över tid. Det bästa med att driva företag är friheten. Även om jag måste anpassa mig till kunden och är styrd på det sättet så har jag alltid möjlighet att bestämma själv. Jag kan även se hur jag själv har växt i takt med att företaget har växt, det märks att arbetet har gett resultat när jag hör hur kunderna pratar om oss, vilket känns fint. Det svåra med att starta företag är att man oftast får räkna med en rätt dålig lön i början, om det ens finns pengar till lön. Det är tufft innan man kommit igång. 

Idag kan jag även tycka att det är svårt att inte bli hemmablind. Jag vet ju vad jag pratar om, vad jag vill och vad jag tror jag förmedlar, men vad ser kunderna i min marknadsföring och kommunikation? Det kan vara svårt att vara tillräckligt tydlig med vilket värde vi skapar och att nå ut till nya kunder med det. Om jag skulle ändrat på något från min resa skulle det vara att ha lagt mer krut på att lära mig och förstå vikten av säljarbete tidigare, och också vilken typ av säljarbete som är värt att lägga tid och pengar på. Dagen man blir företagare blir man säljare på provision – det är bara att göra jobbet även om det är obekvämt i början. När man kommit över tröskeln är det fantastiskt roligt med möten med kunderna oavsett om det leder till affär eller inte. Vissa kunder ska man faktiskt välja bort bara för att vi inte är ”en bra matchning”.

Balansen mellan jobb och fritid

Jag har offrat en hel del fritid och intressen framförallt i uppstarten. Det fanns inte ork att både starta företag, lära mig allt nytt och samtidigt hålla uppe träning och andra intressen på den nivån jag gjorde innan. Familjen och jobbet fick gå först och sen fanns det ingen ork kvar, så kompisrelationer och träning etcetera fick stå tillbaka. Balansen mellan jobb och fritid ser jag som en stor helhet istället för att försöka dela upp det. Ibland tar jag ”fritid” mitt i veckan och jobbar på helgen. Ibland jobbar jag massor några veckor och väldigt mycket lugnare andra. Jag behöver ha en bra struktur och planering med ganska lång framförhållning och sedan stanna upp och reflektera och känna efter hur energidepåerna ligger till. Det är lättare sagt än gjort, men jag har blivit betydligt bättre på det i alla fall.

Att skaffa coach och andra tips!

Jag vill verkligen tipsa om att ta hjälp av en mentor för att få bolla företagsidéer och tankar med. Ta hjälp av en coach som helt värderingsfritt hjälper dig att sätta ord på vad du vill och hur du ska ta dig dit. Det är lätt att trilla i fällan att följa andras råd och tankar, men till syvende och sist är det ju ditt företag och dina drömmar. Det är bara du som kan sätta ord på dem och då är en coach ovärderlig för att ge sig själv tid för reflektion och att effektivt sätta och nå mål. Sedan tror jag att många gör misstaget att lägga för mycket tid på ”onödigt nätverkande” som inte leder till rätt kunder. Jag tror man behöver vara tydlig med vilken kund man kan lösa problem för. Går man för brett, erbjuder allt till alla och nätverkar överallt så blir det sällan bra. Lägg tiden på det som är viktigast, som bygger relationer på riktigt och som kan leda till försäljning. Välj ett nätverk som är relevant där din målgrupp finns. När du är där, se till att bygga relationer med människor och be om att få träffas i möten för att se hur du kan hjälpa till. Var intresserad och lyssna på vad andra har att säga snarare än att prata om dig själv. Då kommer du också höra vem som kanske passar bäst att ta vidare kontakt med. 

This or that med Malin Emilsson

Stort tack, Malin, för din medverkan och ditt engagemang i årets Sommarinspiratörer!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Om Klara-Maria

Presentationen ”Här är en entreprenör” kändes mäktig första gången jag fick den. Jag ska hjälpa dig att få samma känsla. Denna blogg är alltså ett stöd för dig som är entreprenör med eller utan ett bolag.

Läs mer om Klara-Maria

Instagram

Tidigare inlägg

Kategorier
Arkiv