Mikaela Aare är entreprenören och yrkesvägledare som tänkte ”utanför boxen”. Istället för en traditionell karriär tog hon modet till sig och skapade en digital community, Rebel Wonderland, där hon hjälper andra att förverkliga sina yrkesdrömmar. Idag är hon 35 år, bor i Stockholm tillsammans med sambon Patrik och lever sin egen dröm, med den frihet som entreprenörskapet tillåter. Hon beskriver sig själv som en kreativ och empatisk person. Men hon är också ”en rebell ända ut i fingerspetsarna”, älskar festivaler, samlar på My Little Ponies från 80-talet och är alltid på gång med en ny idé!
Vad driver dig Mikaela Aare?
Jag drivs att visa på vad som är möjligt utanför boxen. För många inspirerande människor begränsas av borden och måsten och jag vill visa att det går att designa ett liv på sina egna villkor. Om någon säger “sådär har vi alltid gjort” så är jag först med att bidra med en ny lösning.
Rebel Wonderland – digitaliserad karriärvägledning
Jag driver Rebel Wonderland sedan 2016. Företaget erbjuder digitaliserad karriärvägledning och jag utbildar och föreläser inom employer branding, personligt varumärke samt entreprenörskap. Rebel Wonderland hjälper organisationer med digitalisering, att våga gå utanför boxen och stärka sina varumärken. Hittills har över 400 deltagare gått någon av mina kurser och Rebel Wonderlands community växer för varje dag.
Jag jobbar helt digitalt, ibland hemifrån och ibland från ett coworking-space. En förutsättning för min verksamhet var att kunna vara helt platsoberoende, därför håller jag kurser och community helt digitalt med enstaka föreläsningar samt event på plats.
Vad är dina framtida mål med företaget?
Målet är att hjälpa minst 100 000 personer göra verklighet av sina drömmar och att förändra synen på karriär samt företagande. Femårsplanen är att ha ett team och en internationell business med Rebel Wonderland som den självklara platsen för dig som utvecklar dig själv, din karriär och din business.
Mikaelas resa som entreprenör
Jag startade Rebel Wonderland år 2016, när jag var 27 år. Att jag tog steget att starta eget företag grundade sig i frustration. Ja, till och med ilska och det kan vara en bra katalysator för att verkligen göra något nytt och modigt. Den energin ledde till att jag registrerade bolaget och skickade in alla papper. Jag tog helt enkelt handling, det kändes som att det var något som jag måste göra.
När jag gick på Studie-och yrkesvägledarprogrammet på Stockholms universitet, märkte jag ganska snabbt att det inte pratades om digital vägledning eller att starta eget. Alternativen som presenterades var:
- Bli anställd på en skola som Studie-och yrkesvägledare
- Om du är riktigt ”crazy” så söker du dig till en tjänst på Komvux eller Arbetsförmedlingen.
Jag kände att det måste ju gå att digitalisera karriärvägledning och nå fler än de som studerar. Så, en dag i april 2016 kände jag att “Ok, jag får helt enkelt testa!”. Känslan av att det måste gå att göra på ett annat sätt hade växt sig starkare och starkare. Det var definitivt en fördel att jag pluggade under tiden och tänkte “Vad har jag egentligen att förlora?” ” Jag kör!”
Vad är du mest stolt över att ha åstadkommit?
Många saker! Självklart är jag stolt över att jag har hjälpt människor att komma vidare, tänka större och våga satsa på sina idéer. Att jag inte gav upp utan fortsatte framåt – utan direkta förebilder. Att mitt Rebel Wonderland Community växer varje månad och att vi är på 150 medlemmar i dagsläget. Alla 300+ personer som har gått någon av mina kurser och det känns stort!
Jag har lärt mig mycket av min resa. Om jag skulle ändra på någonting så skulle jag tagit mer plats på sociala medier från dag ett.
Livet som entreprenör – Ups and downs
Friheten, det är det bästa med att vara entreprenör! Jag jobbar varifrån jag vill och styr mina egna tider, sen hjälper jag människor att utvecklas och min kreativitet har ingen begränsning, det är också givande.
För mig har bokföringen varit en baksida av att vara egenföretagare, det är svårt! Ta hjälp om du kan. Alla krångliga regler kring skatt och annat gör att många håller sig borta från att starta eget, när vi i själva verket skulle behöva fler entreprenörer där ute. Du måste också vara din egen cheerleader, på gott och ont. Det är du som behöver kicka igång energin och fortsätta framåt!
Men jag känner inte att jag offrat någonting med att vara entreprenör. Jag har varit väldigt mån om att ta hand om mig själv, min energi och min kreativitet. Tvärtom så offrade jag mer förut när jag var anställd och jobbade 24-7. Jag tror snarare på harmoni än balans mellan företagande och privatliv. Jag har mötesfria måndagar och tid för kreativitet i min kalender som hjälper till med detta. Just nu prioriterar jag mer än någonsin att ta hand om mina relationer och att ha kul.
Vilka misstag tror du att många företagare gör i början?
Att de inte tror på sig själva och vågar inte sälja in sig. Det finns också väldigt många som tänker att man måste vara “perfekt” och professionell (vad nu det betyder), när ditt personliga varumärke handlar om att visa mer av dig. Alla klienter och kursdeltagare som hamnar hos mig säger att en stor del av varför de vill jobba med mig är på grund av min energi och hur jag är som person. Våga vara dig själv!
Vad är dina bästa tips för att hitta rätt kontakter?
Tänk inte ”undra vad jag kan få ut av den här kontakten?” Utan försök istället att vara öppen och lär känna människor på riktigt. Alla har en historia, kanske har de färdigheter och egenskaper som kanske leder till någonting längre fram? Kanske blir ni nära vänner, partners eller personen blir din klient? Men det vet du inte i början, var genuin och ställ många frågor.
Mikaelas tips till andra entreprenörer
- Lyssna på din inre röst, din intuition, det är det viktigaste du har.
- Lyssna inte så mycket på vad andra tycker och tänker. Framförallt, fortsätt framåt även när saker känns extremt utmanande.
- Visa mer av det du gör bakom kulisserna på sociala medier! Exempelvis när du packar en order, hur du kom på din affärsidé eller låt dina följare hänga med under en dag. Mer storytelling och dokumenterande snarare än att skapa Content för sakens skull.
- Våga ta hjälp av mentorer, rådgivare, coacher som har uppnått det du vill nå.