Anna Fuhrman har tidigare drivit eget företag och idag arbetar hon på Mediehuset UNT som produkt och projekt ansvarig för digitala medier. Förutom sitt företag i USA har Anna även arbetat som frilansjournalist och frilansfotograf där. Efter fem år i Los Angeles flyttade hon tillbaka till Sverige där hon började studera till webbdesigner med inriktning mot e-handel . Året var 2000 och den så kallade Dotcom- döden inföll och marknaden för webbdesigners störtdök. Istället för webbdesigner så sökte hon den första webbannons säljare tjänsten på UNT.
Där började resan på UNT och Anna berättar att hon har gjort det mesta på en tidning (skrivit artiklar/krönikor, sålt annonser, affärsutveckling, projektledning och i yngre dagar delat ut tidningen)
- Varför slutade du driva företag?
Företaget drevs i USA och affärsidén grundade sig i att importera kakel från Mexiko och därefter skapa mosaikinredning såväl på interiörer som på exteriörer. Bolaget drevs tillsammans med en amerikansk väninna och efter fem år i Los Angeles flyttade jag hem till Sverige där jag träffade min blivande man och blev kvar. Det var också svårt för mig att ta upp affärskonceptet i Sverige, då importkostnaderna blev för höga.
- Har du lust att starta företag igen?
Ja, lusten finns! Det var inga 40 timmars veckor, utan jag arbetade när det behövdes, vilket många gånger var mer än 40 timmar/vecka.
Vilket inte var något större problem innan jag hade familj, då kunde all tid gå åt till företaget. Att få göra det man brinner för är ju så energigivande! Några av barnen är stora nu och det är klart att man tänker ”vad kul det vore…”, så vi får se vad framtiden har att utvisa.
- Inom vilket område skulle företaget vara i då?
Det skulle troligtvis vara inom digital marknadsföring. Jag skulle nog kunna tänka mig att arbeta som konsult och hjälpa andra.
- Vad är anledningen till att man bör utnyttja olika medier för marknadsföring?
Man kan kort säga att det handlar om vilka målgrupper man vill nå och ha koll på kundgruppens medie/surf-beteende. För 10-11 år sedan räckte det med att marknadsföra sig enbart via en kanal. Nu är media dygnet annorlunda och varje person använder olika typer av media under en dag. Målgruppen är därför väldigt spridd idag och då räcker det inte bara med marknadsföring i en kanal längre, såvida man inte har en väldigt nischad tjänst/produkt.
- Vilken kombination av medier anser du är mest optimal?
Återigen handlar det om hur målgruppen ser ut. Vill man nå ut brett till Uppsala/Uppland utan en nischad målgrupp, skulle jag säga en kombination av print, webb och mobil. Det skulle vara själva grunden men jag skulle även arbeta lite med egna sociala medier
Jag tror oavsett om någon ska marknadsföra B2B eller B2C handlar det först och främst om att ha en tydlig digitalstrategi. Vilka medier ska vi synas i, vilken ton ska vi ha och hur ofta ska det uppdateras. Hur skapar jag ett intresse/mervärde för potentiella kunder. Framöver, allteftersom fler företag förstår vikten av att digitalisera sin affärsidé rakt igenom så kommer till exempel SEO- optimering/konvertering att bli ännu viktigare att ha koll på.
- Hur ska en entreprenör börja på sin digitala strategi?
När entreprenören börjar utveckla sin produkt eller tjänst så har entreprenören redan en påtänkt målgrupp. Därifrån måste entreprenören analysera i vilka sorts medier målgruppen är aktiv inom. Det handlar om att ständigt analysera vart trafiken kommer ifrån och hur man kan optimera den, framförallt ha koll på relevanta nyckeltal och utvärdera kampanjerna.
Ska man jämföra sin strategi med konkurrenterna?
Jo, det tycker jag man ska göra! Det är viktigt att ha koll på hur konkurrenterna gör och vilka medier de använder. Ibland kanske de har en bra idé som du kan utveckla. Men samtidigt måste man också vara egen och sticka ut!
- Vad tror du är det största problemet entreprenörer har med marknadsföring?
Jag tror att det främst handlar om att de inte har någon genomtänkt marknadsstrategi. Som entreprenör måste du ha en plan kring hur du ska arbeta med ditt varumärke långsiktigt och ha en plan för den digitala affären, till exempel hur kan man använda hemsidan för att driva affärer
- Om man har en liten marknadsföringsbudget, vad bör man tänka på?
Börja med egna sociala medier och pröva dig fram hur du på egen hand kan använda sociala medier för att ökad affärsnytta och service, kontakta företag som jobbar med marknadsföring var tydlig med vad du vill uppnå med din kampanj såväl kort som långsiktigt.
Annas bästa tips för unga entreprenörer!
- Nätverka, kontakter kan man aldrig få för mycket utav
- Skaffa en bra mentor, någon som har varit med ett tag.
- Ha en genomarbetad marknadsföringsplan, och håll dig till den!
- Omge dig med positiva människor som tror på dig och din ide, peppar och stöttar.