Entreprenörden logo

Sommarinspiratör Sofia Wugk Tofält – grundare av influencer agenturen SportIN Sweden, som har fokus på ridsporten

Sofia Wugk Tofält är entreprenören som såg möjligheten med influencer marketing för elitryttare med stora konton i sociala medier. Med sin erfarenhet inom marknadsföring och med en bakgrund som elitryttare, blev det naturligt att ta steget och starta agenturen SportIN Sweden. Med hjälp av Sofias agentur får influencers inom ridsporten en möjlighet till en extra inkomst samtidigt som de utövar sin sport.

“Vår filosofi är att den mest effektiva marknadsföringen är när vi hör det direkt från en förebild vi litar på och aktivt följer. Influencer marketing kan leverera oslagbara resultat, när de görs på rätt sätt”, säger Sofia.

Möt Sofia – kvinnan bakom SportIN

Sofia Wugk Tofält, influencer agent och grundare av SportIN Sweden
Sofia Wugk Tofält, influencer agent och grundare av SportIN Sweden

Sofia är 29 år och bor i Skurup med sin man och deras två barn på 3 år och 1 år, och hunden Valle. “Att kunna styra min tid, och vara mycket med mina barn är en prioritet och en stor bidragande drivkraft i mitt liv” säger Sofia. Hon brinner för sitt jobb, sin familj och vänner, att hitta äventyr och att resa. Sofia beskriver sig själv som en nyfiken person som gillar att ha många bollar i luften, driven och social.

SportIN Sweden- influencer agenturen med känsla för matchning

SportIN Sweden hjälper företag inom hästnäringen med att optimera sina investeringar inom influencer marketing, genom att matcha dem med rätt influencer-profiler. Agenturen fungerar som en bro mellan influencers och företag som vill synas mot rätt målgrupp, vid rätt tillfälle och med rätt budskap. SportIN Swedens arbetsprocess bygger på transparens, långsiktighet och företagens behov som utgångspunkt.

Vi tror att den mest kraftfulla marknadsföringen sker när budskapet förmedlas direkt av en förebild som följaren har förtroende för och aktivt följer. När influencer marketing genomförs på ett effektivt sätt har den potentialen att generera resultat som överträffar förväntningar. Inom 5 år är målet att bygga upp och diversifiera nätverket med profiler med olika målgrupper, och arbeta inom Influencer marketing och med UGC Kreatörer. Då kanske vi har “utökat med någon till sport, vem vet?” avslutar Sofia.

Sofia grundade sin verksamhet då det inte fanns någon renodlad Agentur för influencers inom ridsporten
Sofia grundade sin verksamhet då det inte fanns någon renodlad Agentur för influencers inom ridsporten

Från elitryttare till entreprenörskap

Företaget startade jag 2022, då var jag 27 år gammal och yrkesverksam inom marknadsföring. Jag hade haft idén ett tag, eftersom det inte fanns någon renodlad agentur för influencers inom ridsporten. Jag har alltid tyckt att det är intressant med influencer marketing och är specialiserad inom området. Dessutom har min pappa alltid varit egen företagare, vilket har varit till stor hjälp och inspiration. Min man har också drivit eget företag i flera år och stöttar mig varje dag på min egen resa. Tillsammans pushade dem mig att våga satsa på min dröm.

Vad är det bästa och det mest utmanande med att driva företag?
Det bästa är flexibiliteten och att kunna styra min tid. Och såklart att jag får jobba med det jag brinner för allra mest. Sen är det en stor bonus att jag får hänga med härliga profiler och kunder.

Jag är en person som gillar trygghet och att vara egenföretagare är verkligen en berg- och dalbana. En positiv sådan i de flesta fall, men såklart skapar det inte samma trygghet som en anställning gör. Friheten övervinner dock detta. Till exempel kan jag arbeta från vart jag vill och jag har mer tid med mina barn, den lilla har fått vara med sedan hon föddes. Jag kan inte räkna på mina fingrar antalet gånger jag ammat under kundmöten.

Hur gör du för att balansera jobb och fritid?

Entreprenörskapet har gett Sofia mer frihet genom att ha hemmakontoret som utgångspunkt

Det är en utmaning när man arbetar med det man brinner för, eftersom det kan vara svårt att dra gränsen mellan arbete och privatliv. Jag försöker att jobba så länge den stora tjejen är på förskolan och sedan är jag 100 % mamma när hon kommer hem. Sen jobbar jag på kvällarna när barnen somnat igen. Jag försöker också hålla helgerna lediga för familjen. Det går inte alltid, om det till exempel är publiceringar som ska göras, men jag försöker ändå lägga ifrån mig mobilen för att inte ständigt vara uppkopplad. Dock är en av mina styrkor, som jag ofta får feedback på, min tillgänglighet. Det är något som mina kunder och profiler verkligen uppskattar.

Till andra entreprenörer

Vilka misstag tror du att många företagare gör i början?
Att de inte har en tydlig plan och kanske fokuserar på fel saker i början. Det tar tid att bygga upp sitt varumärke och det måste ta sin tid. Ha inte bråttom.

Som egenföretagare ska man inte vara rädd för att misslyckas. Att misslyckas är också bra, det är så vi lär oss och det har oftast något bra med sig. Och, de flesta misstag går att rätta till.

Vilka är dina bästa tips vid nätverkande och för att hitta rätt kontakter?
Var social. Gå på event i till exempel din kommun eller inom din bransch/nisch. Våga berätta om dig och ditt företag. Ingen kommer att fråga dig om de inte vet vad de ska fråga efter. Våga se och lära.

Vilka andra tips har du till företagare/entreprenörer?
Ta hjälp av någon som drivit företag eller skaffa en mentor som kan hjälpa dig om du har frågor. Det är mycket nytt i början och det kan vara skönt att ha någon att bolla dina idéer och tankar med.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Om Klara-Maria

Presentationen ”Här är en entreprenör” kändes mäktig första gången jag fick den. Jag ska hjälpa dig att få samma känsla. Denna blogg är alltså ett stöd för dig som är entreprenör med eller utan ett bolag.

Läs mer om Klara-Maria

Instagram

Tidigare inlägg

Kategorier
Arkiv