Entreprenörden logo

Sommarinspiratör – We are your friends

Företagaren Beatrice Stenkula, 26, från Lidingö jobbar med grafisk design, varumärkesuppbyggnad och sociala medier-hantering i sitt bolag We are your friends creative studio. Beatrice beskriver sig själv som en millennial i kubik, hon älskar ord, film och musik som känns ända in i själen. Bosatt i Norrköping där hon tidigare studerat entreprenörskap och idag arbetar, drivs hon av nya utmaningar och att få människor att känna!

Varför valde du att starta företag?

För att göra en lång historia kort: jag satt på min dröm-praktikplats i London som kombinerade mitt intresse för design, kommunikation och flyg, där jag insåg två saker. För det första, det här var absolut inte vad jag hade tänkt mig. Det var varken en miljö som jag kan frodas i eller som sätter min själ i brand (jag vill understryka att det absolut inte var något fel, det passade bara inte mig). Det andra jag insåg var att många byråer som jag var i kontakt med, trots att de var välrenommerade, hade många grundläggande brister. Det var då jag började skissa på mitt företag både visuellt och affärsmässigt. När jag sedan tog examen ett år senare bestämde jag mig för att pröva att driva företag, vilket kändes mer lockande än att skaffa ett vanligt jobb även fast jag visste att det var lite “risky business” att starta eget. Av en slump fick jag mitt första uppdrag via en kompis som hade taggat mig ett inlägg i gruppen “Heja Livet!” och då var det bara att köra!

Vad drivs du av?

När det kommer till kommunikation och design drivs jag av att utmana mallen och att få människor att känna. Oavsett om det ger dem ett leende på läpparna, väcker nyfikenhet och lekfullhet eller om det “endast” förgyller någons vardag med något vackert. I livet drivs jag mycket av frihet och min kärlek till just livet, vilket i sin tur smittar av sig på företagandet. Jag vill skapa något som ger mig ett syfte, håller mig på tårna och utmanar mig. I framtiden vill jag också skapa en arbetsplats för andra som känns inspirerande och hållbar, jag tror vi är inne i extremt intressant period där vi utvärderar hur ser framtidens arbetsplatser ser ut.

Verksamheten We are your friends creative studio

Jag driver en kreativ studio som jobbar med grafisk design, varumärkesuppbyggnad och sociala medier-hantering. Kort och gott kan man sammanfatta det som visuell kommunikation! Jag utgår ifrån Norrköping, men har kunder på många andra ställen också. Jag har väldig aktivt valt att bygga ett företag som inte är platsberoende. Dels har jag en dröm om att vara en så kallad “digital nomad”, sedan tror jag att man inte kommer bo på samma ställe hela livet heller. Målet är att driva en alternativ byrå. Jag tror att hela reklambranschen är under en enorm förändring och har varit det under de senaste åren. Det är så mycket kortare exponeringstid och bruset är större än någonsin, så det gäller att anpassa sig därefter – både affärsmässigt men också att tänka om och utmana de klassiska medierna.

Utmaningar under resan

Det svåraste under min resa har varit att inse att saker tar tid. Allt tar tid, att hitta sig själv i yrkesrollen, att bygga upp en kundbas samt att hålla ihop allt som har med företagandet att göra. En annan jobbig sak är att inte leva upp till sin egna förväntningar, vissa saker trodde jag skulle vara lätt att följa och hålla reda på, men jag jobbar varje dag på att vara snällare mot mig själv! Andra mindre fördelaktiga saker som jag tycker har svidit är först och främst ekonomin. Om jag hade tagit ett vanligt jobb direkt efter examen hade jag haft en mer stabil ekonomi på alla sätt och vis. Samtidigt så trivs jag så himla bra majoriteten av dagarna och känner verkligen att det här är något jag vill göra. Så oavsett de mindre bra delarna så ger det en så mycket positivt i form av syfte och friheten att kunna skapa något. Även fast jag inte överhuvudtaget är där jag vill vara karriärmässigt så känns det känns det som att framtiden och resan dit känns spännande.

Att driva företag som ung och kvinna

Som kvinna tror jag inte man tror på sig själv lika mycket. Jag som anser mig vara trygg i mig själv och känna mig själv bra, upplever att jag är betydligt mer osäker i min yrkesroll än vad jag kunnat tro jämfört med mina manliga företagare-kollegor. Jag fick en gång ett tips om att “offerera som en man” och det ligger så mycket i det. Jag la mycket tid på att tänka sönder mindre utgifter och att inte ta i för mycket, för att inte “ta deras pengar”. Det kanske har lika mycket med min ålder att göra som att jag är tjej, men oavsett så har jag lagt en hel del tid som jag märkt att mina manliga kollegor inte tänkte en sekund extra på.

Tips till andra som vill starta företag!

Bara kör om du känner i hela dig att det är något du vill göra! Det kommer aldrig vara en perfekt timing eller du kommer känna dig redo. Ta det på stort allvar men samtidigt inte. Du behöver inte ha din idé totalt genomtänkt, eller veta allt, det ändras ändå och man kommer behöva lära sig nya saker hela livet. Var lyhörd på vad som funkar eller inte funkar, på alla plan. Och ta hand om dig själv! Funkar inte du, så funkar inte heller företaget. Ta tid att träna, skratta med kompisar och att göra saker som inte har med företagandet att göra men som får dig att må bra.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Om Klara-Maria

Presentationen ”Här är en entreprenör” kändes mäktig första gången jag fick den. Jag ska hjälpa dig att få samma känsla. Denna blogg är alltså ett stöd för dig som är entreprenör med eller utan ett bolag.

Läs mer om Klara-Maria

Instagram

Tidigare inlägg

Kategorier
Arkiv