Hedieh och Hasti är två systrar som har sitt ursprung i Iran. Deras föräldrar flydde till Sverige i slutet av 80-talet och under deras uppväxt har de flyttat runt bland flyktingförläggningar men stannade till vid Jordbro där de växte upp. Nu i efterhand tittar tjejerna tillbaka på sin uppväxt och förstår hur fattiga de var samt att deras föräldrarnas styrka har format systrarna till de personer de är idag.
Hedieh är utbildad läkare inom kirurgi och Hasti avslutade sina studier på Handelns. Nu driver de tillsammans DeoDoc, Victoria’s Secret motsvarighet i intimprodukter. Under de senaste två åren har de fått olika utmärkelser för sina produkter.

Hur uppstod företaget?

Ha: Allt började 2013 med en följd av olika händelser. Jag gick sista året på Handels och Hedieh arbetade. Det började med att jag tänkte på att jag luktade i det intima området trots att jag hade tvättat mig – vad händer, tänkte jag. Jag tänkte då att jag måste bolla om det med min syster.

He: Jag började google:a och läste på om svettkörtlar. Då upptäckte jag att det är samma typ av svettkörtlar i armhålan som i de intima delarna. Dessa svettkörtlarna utsöndrar inte bara saltvatten utan även fetter och proteiner, när bakterierna äter de så uppkommer den karakteristiska doften. De andra svettkörtlarna utsöndrar enbart saltvatten och då luktar det inte på samma sätt.
Hasti testade då vanlig deo och märkte stor skillnad. Men efter att ha läst innehållsförteckningen märkte vi att det ämnen inte är anpassade för intimområden. De intima områdena är mer känsliga och vanliga deodoranterna är inte anpassade för det.

Ha: Vi började då söka efter intimdeodoranter på nätet och fann att det finns i USA, England och Australien, som vi bestämde hem. Däremot var de väldigt otympliga, konstiga och luktade som spray för toaletter.

He: Då hade jag även patienter som tvättade sig mycket och sprayade med olika typer av produkter men även män med väldigt mycket pungsvett. Det gjorde att de började få eksem och svamp. Det är speciellt för personer som precis börjat träffat en ny partner.
Vi var mycket ute på mässor och träffade gynekologer för att diskutera om produkter. Det visade sig att de intimtvålarna som finns idag på marknaden har för lågt pH och det blir som en syra om tvålen används för mycket. Därför kände jag att något måste göras!

Ha: Vi upptäckte snabbt att intimtvål och intimservetter inte är designade eller anpassade efter vad en kvinna vill ha. Det känns som ingenting inte har skett med designen på 30 år utan den som uppstod på 80-talet är kvar. Ja, vi kände att vi måste göra om allt. Det produkterna som fanns luktar dåligt och ser fula ut, det finns ju en marknad – därför ska vi göra om det!

He: Men jag hade en farhåga kring hur gynekologer skulle reagera på dessa produkter. Jag kontaktade Karolinska Inst. och fick enbart positiv respons. Gynekologen, Dr Gunvor Ekman Ordeberg, som var min främsta kontakt har nu blivit vårt bollplank och hjälper oss i företaget.

Hur uppstod namnet DeoDoc?

He: Haha, ganska tråkig historia.

Ha: Helt ärligt var det så att vi skulle skicka in papperna till bolagetsverket och hade inte kommit på något bra namn. Vi satt med våra föräldrar och det var mamma som frågade oss vad vi skulle göra, då väcktes ”Deo”. Därefter tyckte vår mamma att vi ska ha Doc eftersom Hedieh är läkare. Då blev det DeoDoc, vilket vi är väldigt nöjda över.

He: Ja det är ett bra namn och ”doc” ger legitimitet till själva produkten.

Hjälper det eller är det svårt att arbeta med sin syster?

He: Det är kul så länge blodsocker är på rätt nivå!

Ha: Det hjälper bara, vi känner varandra väldigt bra och det gör att vårt jobb blir väldigt bra. Vi har helt olika personligheter och kunskapsbakgrunder vilket gör att vi kompletterar varandra bra.

He: Samtidigt är vi båda väldigt drivna och kan därför pusha varandra väldigt mycket. Vi ger aldrig upp!

Hedieh, hur kändes det att gå från läkare till entreprenör/företagare?

He: Det finaste du kan bli i Iran är läkare och speciellt kirurg. Min uppsägning mottogs inte helt av familj och släkt. Nu saknar jag att operera för det var riktigt roligt. Men det känns bra idag då jag drivs mer av lyckan än pengar. Vill man tjäna pengar är det inte entreprenörskap man ska satsa på utan man måste vara medveten att de första åren är hundår. Däremot mottogs det inte bra ifrån mina kollegor då de anser att man är en dålig människa för att man vill tjäna pengar …. Samtidigt får vi väldigt bra kritik från personer vi möter, vilket känns klockrent och det känns som jag har gjort rätt.

Hur sker produktutvecklingen hos er?

He: Det tog två år för oss att utveckla den första produkten. Vi ville inte släppa något halvdant som vår första produkt och därför testade vi produkterna fram och tillbaka innan något släppte. Både jag och Hasti testade produkten men vi fick även hjälp av vår mamma. Vi ville att färgen, lukten och effekten skulle vara perfekt!

Ha: Vi sålde vår första produkt i maj 2014. Produkten såldes vi Apotea.se och fick stor motreaktion för våra produkter. Mycket negativt kom från olika människor som kände sig arga, men vi tror främst att det var är nytt med intimprodukter. Då började vi med deodoranten som innehåller en allergenfri (tagit bort kända allergenämnen) parfym. All parfym kommer från de olika parfymhusen i Paris, det gör att våra produkter blir mer premium.

He: Det vi uppmärksammade är att de produkterna som fanns var väldigt kliniska eftersom att de inte har någon speciell doft. Därför har vi tänkt att våra produkter (deo, tvål och servetterna) kommer att ha olika lukter och utseende, för att tillfredsställa dem som vill ha trevligare intimprodukter än de som finns idag. Vi har även utvecklat ett herrsortiment.

Ha: Vår nästa idé är även att släppa en tre-stegsrakningssortiment. När männen rakar sitt ansikte använder de sig utav pre-shaveoil, rakgel och aftershavebalm. Det vill vi nu omvandla till rakning av intimområdena.

Vart är er marknad?

Ha: Sverige är vår hemmamarknad och vi säljer även i Norden. Men tack vare sociala medier har fått förfrågningar från Italien och Tyskland vilket är riktigt roligt! Jag tror inte många förstår slagkraften som sociala medier kan ge. Vi vill att våra produkter ska vara som Victoria’s Secret fast för intimprodukter. Vi har undersökt efterfrågan och våra produkter behövs i världen.

He: Ja, vi skulle vilja komma in i USA. Men det är många kriterier och detaljer som måste vara perfekt innan vi kan lansera. Det beror främst på att man kan bli stämd bara för att etiketten sitter fel.

 Ni har även Underlivspodden, vad är det?

He: Många tror att intimtvål inte behövs då t.ex. vaginan rengör sig själv. Men det stämmer inte till 100%, den rengör inuti men inte de ytterdelarna. Intimområdet är vårt mest känsliga område och det finns inte tillräckligt bra produkter vilket vi tror att det beror på att det finns en bristande kunskap om hur allt fungerar.

Ha: Nu när vi vill revolutionera intimprodukter måste vi utbilda människor. Vi märkte att många personer har dålig koll på intimfrågor vilket gjorde att vi ville ta itu med det och utbilda personer. Hittills har vi gjort 9 avsnitt och varje avsnitt upplyser ett av toppsökorden på Google som är intimrelaterade. I varje avsnitt har vi en gäst som vågar prata om dessa frågor och avdramatisera det hela samt sprida det via deras kanaler. Vårt mål är att sprida ord och kunskap, därför är planer att köra en säsong nr.2.

De utmärkelse ni har fått, vad har det betytt för er?

Ha: Varje gång vi får en utmärkelse känns det lite ofattbart. Det är riktigt roligt att vinna och det blir ett kvitto för oss att vi gör samt en uppmuntran att vi gör. Ibland är det väldigt tungt och när man får en utmärkelse så orkar man fortsätta.

He: På vårt lanseringsevent hade vi bjudit in mentorer och andra starka profiler. Många kom fram och pratade med våra föräldrar, det gjorde även att våra föräldrar började tro mer på vår idé.

Ha: Haha ja, ibland är våra föräldrar överbeskyddade för att de inte vill att vi ska misslyckas. Men vi vann ”Årets Nybyggare 2016” och fick priset utdelat av landshövdingen. Då gick vidare till nationell nivå och där fick vinnaren priset utdelat av kungen. Vi, likt våra föräldrar, tyckte det var riktigt häftigt.

Vad är ert nästa mål?

Ha + He: Global domination – vi ska ta över världen! Haha, men att få en bred produktportfölj färdig och att vi expanderar till USA. Vi vill bygga ett varumärke som alla känner till och som alla kan använda.

DeoDocs tips till entreprenörer som ska starta företag med en familjemedlem!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Om Klara-Maria

Presentationen ”Här är en entreprenör” kändes mäktig första gången jag fick den. Jag ska hjälpa dig att få samma känsla. Denna blogg är alltså ett stöd för dig som är entreprenör med eller utan ett bolag.

Läs mer om Klara-Maria

Instagram

Tidigare inlägg

Kategorier
Arkiv