Inspirationsinlägg – Från UF till AB = Findie

Hade någon sagt till mig att jag skulle startat företag för fyra år sedan, då hade jag skrattat. 16-åriga Alisa Stevanovic skulle aldrig se sig själv som en person som skulle bygga upp ett företag och förändra en bransch samt vardagsproblem.

 Hur började din entreprenörsresa?

Jag kom i kontakt med entreprenörskap för första gången på gymnasiet genom att driva UF-företag. Detta var något som skulle förändra mina framtidsplaner drastiskt. Helt plötsligt gjorde jag något som jag kunde spendera oändliga timmar på, fick upptäcka nya sidor av mig själv som jag inte ens visste att jag hade och utvecklades enormt under en väldigt kort tid.

UF-resan

Under 2015 drev jag mitt första UF-företag tillsammans med tre andra kollegor. Likt de flesta som startar UF-företag hade vi det stora målet att ta oss till SM i Ung företagsamhet efter att genomfört den regionala mässan vilket är en stor bragd och upplevelse. Med mitt första UF-företag lyckades vi inte ta oss vidare. Jag fick mersmak för företagandet men min besvikelse var obeskrivlig och jag kunde verkligen inte leva med att inte tagit mig till SM.

Jag ville göra om och göra rätt året därefter. Företagandet var verkligen något jag ville fortsätta med. Det var en obeskrivlig känsla att man faktiskt kunde tjäna pengar på något man tyckte var otroligt roligt och givande samtidigt som man förändrar ett vardagsproblem till något bättre.

Tillsammans med ett nytt team och affärsidé i tredje ring på gymnasiet satte vi tre gemensamma mål med det nya UF-företaget: Starta något som vi kunde driva vidare efter studenten, skapa en skalbar tjänst och ta oss till SM i UF. Sagt och gjort, under våren & sommaren 2015 spånade vi på affärsidéer som skulle utgöra grunden för vårt andra UF-företag. Vi ville skapa synliga resultat och ge allt!

Vad blir det för lunch?

Tillsammans satt vi och spånade på ett gemensamt vardagsproblem som kunde lösas via ett tjänsteföretag. Under ett brainstormingspass samtalade vi om ett gemensamt vardagsproblem: En återkommande fråga bland oss och våra vänner under skoldagarna var: Vad blir det för lunch idag? Gällande restaurangen bredvid skolan.

Vi undersökte genast marknaden. Det fanns olika alternativ, men inget som kunde presentera den information på ett användarvänligt sätt baserat på vad man själv vill ha till lunch efter kök, specialkost eller populära rätter. Sagt och gjort, vi började ta fram vår affärsmodell och satte igång med att bygga en proof of concept av våran affärsidé för att testa marknaden och undersöka hur den reagerar.

Lunchie – grunden till Findie

I början av 2016 lanserade vi Lunchie.se, en webbapplikation som visade lunchmenyer och restauranger i Västerås. Resan med detta UF-företag slog mitt föregående år med hästlängder. Vi vann flera kategorier på vår regionala mässa, tog oss vidare till SM i UF där vi fick representera Västmanland som finalister i den mest prestigefyllda kategorin ‘’Årets UF-företag’’. Vårt proof of concept, Lunchie.se bekräftade verkligen behovet inom restaurangbranschen då krögare hade behovet av att visa dagens lunch på ett bra sätt. Det ledde till att konkurrenter kopierade flera funktioner och utseende från vår lunchie.se, men det tog vi som en komplimang. Vi var ändå redo att lansera nytt system inom någon månad.

Efter studenten 2016 drev jag vidare mitt UF-företag, skalade upp affärsidén ytterligare och byggde upp en hållbar affärsmodell. Runt årsskiftet 2016/17 lanserade jag det nya systemet och plattformen Findie.se, starten av mitt företag! Findie.se är en portal för mat och upplevelse där fokus ligger på att förenkla för användaren att hitta rätt typ av mat vid rätt tillfälle. En söktjänst där alla foodspots (matställen) i hela Västerås finns med.

Idag har jag skalat upp företaget och tjänsten ännu en gång, gäller att göra det med jämna mellanrum men nu kommer det att ske med snabbare fart. På Findie arbetar vi i stora drag med marknadsföring och affärsutveckling inom HoReCa (Hotell, Restaurang, Café) med fokus på digitalisering. Inom en snar framtid kommer Findie teamet att växa och en expansion att ske till ytterligare en stad. Stay tuned på blogg.findie.se!

Alisa Stevanovic – företagaren och entreprenören

Jag har kommit en bit i min resa och är stolt över det jag åstadkommit. Jag har byggt upp en stabil bas med nöjda kunder i Västerås, utvecklat tjänst och företaget i omgångar på endast några månader. Jag har skrämt slag på konkurrenter som funnits i tiotals år. Jag har gått från UF-företag till ekonomisk förening och startat Findie AB på egen hand – flera bevis på att jag gör någonting rätt och enormt tacksam för de fantastiska människor som hjälper mig längs vägen. Men detta är bara början på min resa. Jag har mycket mer att ge!

Tips från Alisa inom företagandet:

  • Vänta med investeringar. Testa gärna din affärsidé genom att skapa en proof of concept om det är möjlig för att se hur marknaden reagerar.
  • Sälj, sälj, sälj! Inga intäkter = ingen utveckling.
  • Omringa dig av människor som tror på dig, vill hjälpa dig och som ger dig energi – inte de som tar och stjälper av dig. Skaffa grymma mentorer som kompletterar dig & ditt team oavsett om du är själv i företaget eller inte.

P.s

Fun fact från UF-året! Du som läser undrar säkerligen varför jag bytte namnet på företaget? Det uppstod en situation som aldrig hade hänt förut för ett UF-företag. Det var nämligen ett finskt företag som befann sig inom samma bransch men med en annan affärsidé som varumärkesskyddade namnet ‘’Lunchie’’ inom hela Europa (De startade sitt företag långt efter att vi startat vårt UF-företag). Värt att veta var att detta företag kopierade i princip den grafiska profilen och likheterna mellan logotyperna är slående. Jag valde att inte ta striden om att ha kvar namnet då jag hade andra planer men det blev en lärdom för livet – varumärkesskydda namnet så snart som möjligt!

Se bilder nedan:

 Vårt företaget

Finska företagets logotyp

 

RSS
Facebook
Google+
http://www.entreprenorden.se/inspirationsinlagg-fran-uf-till-ab-findie/
Twitter
LinkedIn

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.