Små presenter håller kundkontakterna vid liv

I samarbete med frilansskribenten Michael Steiner

Du har klarat det: Startup-företaget är grundat, de första uppdragen rullar in, de första kunderna är nöjda och de första samarbetena är på gång! Däremot kommer de första kontakterna att falla i dvala igen. De första kunderna och kontakterna var ju nöjda, mer kunde du inte göra….Dock är denna inställning helt felaktig! Kunder och partners måste regelbundet bli påminda om ditt företag så att din firma förblir aktuell för alla. Eftersom någon gång kommer ju kunderna (eller någon i deras bekantskapskrets) att ha samma behov igen och då vill du ju att de kontaktar dig igen. Men för att de ska kontakta, måste du finnas med i deras periferi. Som företagare kan du knappast vara varje kunds personliga följeslagare och därför måste denna uppgift delegeras ut. En möjlighet att göra detta är genom helt individuella reklamartiklar = presenter . Beroende på i vilken bransch du är verksam och hur kreativ du är kan till och med regelrätta hypes uppstå.

Framgångsrika reklamartiklar

Det är svårt att glömma den begravningsbyrå i Berlin som gjorde reklam med hjälp av tändare försedda med texten ”Denna flamma kan vara din sista”. Otvivelaktigt en vågad kampanj som inte föll alla i smaken, men trots det är det många som kommer ihåg den. Ännu framgångsrikare och dessutom eftertraktade har flera reklamartiklar från Jägermeister blivit. Oavsett om det är flaskkorkar i form av ett hjorthuvud, shotglas med märkets logotyp eller glasunderlägg: På relaterade online-plattformar byter dessa samlarobjekt ägare till oväntat höga priser.

Små presenter håller kundkontakterna vid liv - Entreprenörden

Rätt val gör skillnaden

Givetvis kommer inte alla reklamartiklar att uppleva en sådan hype, men att välja rätt presenter till kunder och partners kan ändå göra skillnad. Powerbanks eller USB-minnen för kollegor inom IT-branschen eller en vattenflaska för en bekant på gymmet är små gester som hjälper till att upprätthålla kontakten. Det innebär ingen stor kostnad för företaget men påminner ofta kunder och partners om gemensamma projekt. På så sätt kommer kontakten att få nytt liv varje gång som personen som fått presenten eller någon i hens omgivning har ett problem som ditt företag kan lösa. Men reklamartiklar är inte bara tänkta för utomstående. Att ge bort en kaffekopp med företagets logotyp eller slogan till personalen kan stärka känslan av gemenskap på kontoret. Kalendrar kan dessutom förbättra personalens organisationsförmåga och på så sätt öka effektiviteten i företaget.

Reklampresenter är inga engångsartiklar

Inköpet av reklamartiklar ska aldrig kännas som ett betungande måste. Produkter som valts ut med kreativitet och fingertoppskänsla är bättre än alla visitkort, eftersom de har en praktisk funktion. Du kan ge bort strandbollar eller brassestolar med företagets logotyp inför semestern eller helt enkelt satsa på den beprövade kulspetspennan. Om du ser företagets reklamartiklar som det som de verkligen är, nämligen firmans ansikte utåt, så kan de vara ett viktigt bidrag till den långsiktiga kundkontakten.

RSS
Facebook
Twitter
LinkedIn

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.Obligatoriska fält är markerade *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.