Sommarinspiration – StorySpot

Lisa Evertsson Norrevik är 36 år, bor i ett litet hus vid Telefonplan i Stockholm tillsammans med sin man och tre barn. Är väl något av en fotbollsmorsa som tillbringat många helger vid sidan av planen när barnen spelar matcher, härligt under vår och sommar – inte lika kul den första vinterdagen. Gillar också att vara ute i naturen och uppleva äventyr, oavsett om det är att grilla korv under en skidtur eller att dra med barnen på backpackingresa i Kambodja. Är engagerad ideellt och sitter bland annat i styrelsen för föreningen Geek Girl Meetup IF, som jobbar för att få fler kvinnor i inom tech och startups. För att slappna av brukar Lisa träna, baka eller kolla på tv-serier.

StorySpot föds

Har varit egenföretagare sedan 2005 då jag började frilansa som filmjournalist, så för mig har företagandet alltid känns självklart även om jag har haft fasta anställningar också under åren. Storyspot var en idé som vi började utveckla 2014 och startade AB i slutet av 2015.

StorySpot, verksamheten

Jag driver startupen StorySpot som är en app där människor kan dela med sig av ljudberättelser och podcasts som går att koppla till platser. Vi vill levandegöra de anonyma miljöerna vi ständigt möter både i vardagen och på resa genom att människor på ett enkelt sätt kan dela med sig av sin omgivnings storys. Det kan vara allt från att på just den här gatan i Oslo kysstes Noora och William i SKAM första gången till hur helikopterrånet vid Västbergarondellen gick till eller varför ett hotell längst E4:an är övergivet. Vi tror inte på att till exempel en turistbyrå eller auktoriserad guide alltid vet bäst när det handlar om vad som gör en plats intressant, utan att det är upp till varje lyssnare och storyspot-skapare att själva berätta om sina guldkorn. Grejen med StorySpot är att det ska vara enkelt att både spela in, lyssna och använda, och av de berättelserna som finns i appen idag finns både de som är specialproducerade i studio med bakgrundsmusik och jinglar och de som är inspelade med mobilens röstmemo-funktion. Det viktiga är inte tekniken – utan vad som sägs!

Vi har byggt StorySpot så att den fungerar globalt redan från start, du kan tex lyssna på StorySpots på engelska eller tyska i Sverige eller på svenska i Kina eller USA. Så det är ett perfekt verktyg för turister, som kan få en personligt anpassad guidad tur var helst de befinner sig i världen – baserat då på att någon på deras eget språk har skapat storyspots där. Så klart vill vi snabbt få intäkter och kunna bygga en verksamhet som snabbt och organiskt skalar upp och blir global. Målet är att StorySpot används globalt för att dela med sig av, och lära sig mer om, världen som omger oss.

Vi driver allt i Sverige eftersom min familj och mitt nätverk finns här. Barnen går i skola, och visst går det att flytta utomlands om vi blir sugna eller det behövs för att kunna expandera StorySpot internationellt, men det är betydligt mer att ordna med när man har skolbarn än när det bara är en själv att tänka på.

Lisa – företagaren och entreprenören

Jag drivs av att lära mig nytt, ständigt utvecklas & få uppleva äventyr. Samt förändra världen så klart! Är nog helt enkelt väldigt lösningsfokuserad och produktiv och har en hjärna som ständigt bubblar över av idéer. Med StorySpot ser jag mig som entreprenör eftersom det innebär att bygga någonting helt nytt, och jag inte bara har företaget för att kunna fakturerar utan också tex har underleverantörer och anställda.

Entreprenörsresan

Efter mina två tidigare föräldraledigheter bestämde jag mig för att om jag skulle få ett tredje barn skulle jag vara helt föräldraledig då, och inte jobba eller ha projekt samtidigt. Vilket jag ju uppenbarligen inte lyckats med, utan istället för att sova, läsa böcker eller göra yoga när min yngsta son sover så har jag svarat på mail, ringt säljsamtal och skrivit Vinnovaansökningar. Men jag har också insett att det är så jag är, och istället för att fortsätta försöka bli någon som tar det lugnt vid sidan av sitt 9-5-jobb och går på babysim när den är föräldraledig så är det här vad jag gör, hur jag funkar. Det som offras tydligast för mig är nog lugn, harmoni och en trygghet i vardagen.

Det svåra under resan är att orka fortsätta när man får nej, och att ignorera den lilla rösten i huvudet som säger att det är en dum idé, aldrig kommer gå osv och får en att tvivla. Men den rösten blir tystare och tystare ju längre tid jag fortsätter och ju bättre det går. Jag skulle faktiskt inte göra någonting annorlunda om jag fick chansen utan har lärt mig av alla misstag och vill inte vara utan de lärdomarna.

Vanliga misstag?

Du tror att du springer ett 60-meterslopp och tar i som sjutton för att komma i mål, men det visar sig vara ett maraton och det är uthållighet inte snabbhet som gäller. När vi ändå är inne på sportmetaforer så har jag ju lärt mig en hel del av att stå vid sidan av fotbollsplanen också, bland annat att det inte finns några misstag- se de som “skott på mål” istället. Ingen förväntar sig att varenda boll Zlatan skjuter mot mål ska gå in, det viktiga är att han försöker. För ju oftare du försöker, desto större chans att faktiskt “göra mål”.

Varför ska man driva företag?

Friheten! Jag trivs väldigt bra med att få bestämma själv, helt enkelt. Och att få betalt efter vad jag levererar och inte vilken tid jag sitter på en kontorsstol. Sen känns det ju som att ”the sky is the limit” när jag jobbar tillsammans med de andra i teamet med StorySpot, eller är ute och möter användare, kunder eller samarbetspartners, och det är så klart en helt fantastisk känsla som är svår att slå.

Baksidan är osäkerheten. Både som frilans och som start up-grundare så vet man aldrig riktigt hur nästa år (eller månad) kommer att se ut. Självklarheter för anställda som en säker lön varje månad, pensionsinsättningar, semester och liknande är något man måste kämpa för och prioritera, inget som kommer ”på köpet”.  

Lisas tips till dig som vill driva företag

Skapa nätverk och kontakta andra företagare att bolla med. Jag är bland annat med i Geek Girl Startup, som bara är en lös sammansättning företagare i olika faser, men det har betytt mycket att ha det sammanhanget och kunna dela både pepp och depp med varandra.

Annars: Tänk inte så mycket bara kör!

 

 

 

RSS
Facebook
Google+
http://www.entreprenorden.se/sommarinspiration-storyspot/
Twitter
LinkedIn

1 thought on “Sommarinspiration – StorySpot

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.