Sommarinspiration – Borneke miljökommunikation

Amanda Borneke är en 25-årig skåning som är bosatt i Göteborg. Där bor hon tillsammans med sin sambo Christian. På fritiden älskar hon att dyka, fågelskåda eller vandra med sina vänner. 2019 blev hon utnämnd till en av Sveriges mest spännande hållbarhetstalanger under 33 år och i höst är hon nominerad till årets Miljöpris 2019. Just nu är hon aktuell med senaste projektet – Hållbarprofil podcast.

Början på Borneke Miljökommunikation

Alla i familjen är egna företagare och jag har alltid lovat mig själv att jag inte skulle bli entreprenör! Men så blev det inte. Min entreprenörsresa började hösten 2016. Jag hade faktiskt redan fått in föreläsningsbokningar under hösten där, men jobbade gratis för att jag inte visste hur jag kunde fakturera som privatperson. Till våren började jag söka jobb utan framgång. Tjänsterna som jag sökte krävde annan erfarenhet och ingen vågade satsa på mina drömmar. Jag bestämde mig för att uppfylla mina visioner själv och startade en kommunikationsbyrå – Borneke Miljökommunikation. Borneke Miljökommunikation är som en paraplyorganisation där flera projekt ligger: Hållbarprofil (instagram), Hållbarprofil Podcast samt konsultuppdrag där jag jobbar som Hållbarhetscoach.

Varför en byrå i just miljökommunikation?

Idén om en kommunikationsbyrå kom direkt efter jag tagit min kandidatexamen i miljövetenskap. Jag hade en förståelse för hur klimatet fungerar, men egentligen ingen aning om hur jag kan förmedla och kommunicera om klimatfrågor på ett sätt som engagerar. Då blev det att plugga en master i Miljökommunikation och management. Jag märkte att miljöorganisationer behövde hjälp med att bryta igenom bruset i sociala medier. Det handlade också om att verksamheter behöver hjälp med att förstå vad som är deras hållbarprofil och hur klimatarbete kan inkluderas i deras affärsmodell. Jag guidar verksamheter igenom hållbarhetsdjungeln.

Hur började Amandas klimatengagemang?

Tidigare var jag köttätare, slit-och-slängare och ägde ett smyckesdesignföretag där jag importerade billiga pärlor från Kina. Sedan hände något som förändrade allt. Overshoot Day 2010 var dagen jag fick reda på hur mycket naturresurser vi slösar varje år. Jag la ner smyckesdesignföretaget direkt och blev vegetarian. Sedan dess har jag lärt mig om klimatet och hur vi kan rädda vår planet.

Du valde att starta en egenanställning först, varför?

Jag är en riktig idéspruta och utvecklare. Mitt engagemang för klimatfrågor har alltid varit i fokus. I början handlade det mycket om att kunna livnära mig på min dröm. Det stod faktiskt högst upp på önskelistan när jag ville starta eget. För att komma igång snabbt startade jag en egenanställning och jag slapp all administrativ ekonomisk hantering. Då kunde jag starta eget utan att jag tappade mitt klimatengagemang. Då hade jag tid på mig att lära mig företagsekonomi utan att mitt engagemang kom i kläm. Det var enkelt att göra om egenanställningen till ett aktiebolag, när jag kände att jag hade tillräckligt med kunskap om företagsekonomi.

Vad skulle du säga är det främsta misstaget de flesta gör i början?

Jag skulle säga framförallt två saker. 

  1.  Att inte våga ta betalt eller att inte visste hur jag skulle ta betalt. Lär dig ta betalt och äg din affärsidé! 
  2. Satsa på att verkligen definiera ditt varumärke och avgränsa! Min nisch är miljökommunikation, varumärkesutveckling och sociala medier.

Vad är det bästa och det svåraste med att vara entreprenör?

I början var det jobbigt – att våga ta språnget ut för ett stup och inte riktigt veta vart jag ska landa i mitt entreprenörskap. Men jag ångrar det inte. Jag har alltid känt mig bunden av att ha en fast arbetsroll och min kreativitet slocknade. I mitt entreprenörskap kan jag däremot syssla med allt mellan himmel och jord – jag är skribent, miljövetare, upphandlare, PR-ansvarig och tekniker i en och samma person.

Det svåraste under min entreprenörsresa har varit att tacka nej till uppdrag. Jag får många förfrågningar som inte passar mig och mitt varumärke. På något sätt är det ändå det här som har byggt upp mitt varumärke samt vilken integritet, anseende och transparens jag står för. Jag har till exempel tackat nej till Al Gores utbildning ”Climate leadership” i USA.

Vad är dina tips till andra entreprenörer?

  • Du är den enda som bestämmer vilka uppdrag du tar eller vilken bransch du vill befinna dig i. Du behöver inte tvingas jobba med den där kunden eller uppdraget som ingen gillar. Lita på din magkänsla.
  • Ett gratis-uppdrag föder endast andra gratis-uppdrag. Jobba inte gratis så länge du inte har en annan strategi där din företagsidé kan finansieras från fonder och stipendium.
  • Registrera ditt varumärke hos patentverket.
RSS
Facebook
Twitter
LinkedIn

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.Obligatoriska fält är markerade *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.